Sidste år hamrede det danske startup Nordgreen sig ind på verdensmarkedet for ure med en bragende succes på Kickstarter, der på trods af et beskedent mål om 100.000 kroner endte på hele 1,5 millioner kroner i samlet omsætning. Det er vildt imponerende. Nu er de klar med to helt nye fede ure, som netop er åbnet for forudbestillinger, og de sprænger igen rammerne for, hvor lidt du behøver betale for at få fremragende dansk design på armen.
SE NORDGREENS KICKSTARTER-KAMPAGNE VED AT TRYKKE HER
Nordgreen The Pioneer
Som noget helt nyt introducerer Nordgreen nu en kronograf i form af det nye The Pioneer. Og det er virkelig et lækkert et af slagsen. Det vilde er, at uret kun koster fra 998 kroner, men du får alligevel et stærkt design fra danske Jacob Wagner, der for eksempel står bag flere B&O-designs. Selve uret består af en 42 mm. urkasse af rustfrit stål med en japansk quartz bevægelse med ekstra holdbart domed safirglas til at beskytte det fine håndværk. Det hele er super minimalistisk i ægte skandinavisk stil, og du kan selv sammensætte din personlige favorit med urkasser i Rose Gold, Silver eller Gun Metal, mens der er urskiver i Blue, Black eller White. Og så er der desuden frit slag på din foretrukne rem blandt et helt hav af forskellige varianter. I praksis betyder det, at du får et ur helt efter dine egne præferencer.
SE NORDGREENS KICKSTARTER-KAMPAGNE VED AT TRYKKE HER
Nordgreen The Native
Nordgreen har givet deres eksisterende Native-ur en overhaling, så der i bund og grund er tale om en helt ny variant. Uret udmærker sig ved 316L rustfrit stål, ægte italienske og udskiftelige læderremme og japansk quartz-bevægelse, og så er der hele inspirationen og koblingen til København. Her er der nemlig ingen synlige minut-markeringer på urskiven. I København går man ikke op i at tælle minutter. Her nyder man kvalitetstid. Og det faktum, at det er muligt at erhverve sig et skarpt designer-ur som The Native for kun 630 kroner.
SE NORDGREENS KICKSTARTER-KAMPAGNE VED AT TRYKKE HER
Kvalitet til skarpe priser
Nordgreen startede med tre kollektioner kaldet Native, Philosopher og Infinity, og nu udvider de altså med det nye The Pioneer og en opdateret version af The Native. Fællesnævneren er gennemgående kvalitet med rustfrit stål, ægte italienske og udskiftelige læderremme og japansk quartz-bevægelse, men der er små design-forskelle til at differentiere de tre varianter, så du kan få noget til at tilfredsstille din smag. Læg dertil muligheden for at udskifte remmene så let som ingenting til et hav af farver, og så er du vist godt dækket ind med unikke optioner.
Det er virkelig fedt at se, at dansk design ikke bare holder, men holder i hele verden. Du kan selv se hele sortimentet ved at hoppe forbi Nordgreens hjemmeside.
Dansk succes bygget på solide værdier
Hvorfor er det så lige præcis, at Nordgreens ure er så populære? Det er der tre hovedgrunde til.
En stor del af forklaringen ligger i selve designet. Det er nemlig skabt i samarbejde med B&O designeren Jacob Wagner, der blandt andet har tegnet stregerne til produkter hos B&O og Montana, og her er der kæmpe fokus på Skandinavisk minimalisme. Ja, du tænker jo nok ikke over den specielle Nordiske stil i det daglige, men ude i den store verden oser det bare af kvalitet.
Den anden del er historiefortællingen. Nordgreen har base i København med alt hvad dertil hører af storby-værdier, og der er desuden et ungt twist til at appellere til en købestærk målgruppe i vækst, mens bæredygtighed spiller en central rolle, for en del af salgsprisen per ur bliver givet til velgørenhed, så du med købet er med til at støtte en måneds uddannelse til et barn i Indien, to måneders rent vand til en person i Centralafrika eller 50 kvadratmeter bevaret regnskov i Latinamerika.
Den sidste del er priserne. Et Nordgreen-ur koster fra 630 kroner, hvilket må siges at være nærmest uhørt billigt for kvalitet til armen.
Forlod McKinsey og The Hut Group for at være selvstændige
Når du er i midten af 20'erne, og din karriere kører på skinner hos respektable virksomheder som McKinsey og The Hut Group, skulle man tro, at lykken var gjort. Men ikke for Pascar Sivam og Vasilij Brandt. Derfor sprang de ud på den dybe ende i iværksætter-poolen, og i februar 2018 kunne de så angribe verdensmarkedet med en global launch af urmærket Nordgreen i 14 lande på samme tid. Hvorfor nøjes med Danmark, når verden er så meget større.
Og deres succes var til at tage og føle på. En indledende kampagne på crowdfundingsitet Kickstarter resulterede i 1.417 backers med lige knap 1,5 millioner danske kroner i ordrer, hvilket sprang rammerne for succeskriteriet på 100.000 kroner. Drømmen er blevet til virkelighed.
Se andre seje sager om: Kickstarter, Nordgreen