Den danske økonomi har det godt for tiden. Finanskrisen ligger et godt stykke bag os, og økonomien er igen i vækst. Det betyder, at det også er et godt tidspunkt at starte nye virksomheder op.
En ting er dog at starte en virksomhed op, men det er noget helt andet at drive den derefter. For mange selvstændige kan det virke overvældende at holde styr på det hele for ens virksomhed. Man skal bl.a. have et kundekartotek, overblik over sine medarbejdere, og hvordan økonomien forløber i virksomheden. Med digitaliseringen er det blevet altafgørende for virksomheder at bruge de rigtige IT-systemer, og at bruge data korrekt – kun de virksomheder der har kompetencerne og forstå at udnytte den viden, de har, vil være konkurrencedygtige i fremtiden. Her får du en gennemgang af, hvordan du driver en virksomhed og hvordan du kan få hjælp til dette med de rette online løsninger.
Lav en forretningsplan
Det er vigtigt at have en god forretningsplan på plads, før man overhovedet begynder at snakke om at drive virksomheden. Forretningsplanen er nemlig den, der giver en ramme og fælles retningslinje for virksomheden. En god forretningsplan indeholder typisk en beskrivelse af hvem virksomheden er, produktet/servicen, missionen og visionen samt virksomhedens værdier, målgruppe, markedspotentiale, konkurrenter, budgetter og finansiering, drift, udviklingsplan, osv.
Jo mere detaljeret og udførlig din forretningsplan er, desto lettere bliver opstartsfasen for din virksomhed.
Invester i en komplet forretningsløsning
Microsoft har udviklet systemet Dynamics 365 Business Central, som er en komplet online forretningsløsning med systemer som ERP, CRM og Business Intelligence. Systemet er udviklet til at assistere virksomheder på mange områder, fx salg, kundepleje, lagerstyring, osv.
Systemet bruger kunstig intelligens, når den assisterer i forhold til salg, dvs. det foreslår de kunder, hvor der er størst chance for at få leveret et salg. Dynamics 365 bruger data og algoritmer, hvilket betyder at du som iværksætter kan bruge din kræfter der, hvor du får mest ud af dem.
Et komplet forretningssystem som Microsoft Dynamics 365 er en investering der virkelig bærer frugt, da det giver mere overskud i hverdagen. Det går ind og hjælper dig med at drive din forretnings med succes, da det varetager nogle af opgaverne, sådan at du kan optimere virksomheden andetsteds.
Få styr på bogføring og fakturering
Selvom det måske ikke er din spidskompetence eller det du finder sjovest ved at drive din forretning, så er det uanset hvad en nødvendighed at have styr på bogføring og fakturering. Det er nemlig her at du får styr på din økonomi, og gennem fakturering at din virksomhed tjener pengene ind.
Der findes forskellige faktureringsskabeloner på nettet, der kan være gode at bruge i starten. For at gøre det nemmest for sig selv, kan man bruge et online regnskabssystem, som tager sig af bogføring og fakturering.
Sørg for effektiv markedsføring
Det er vigtigt at have markedsføring af dit produkt eller service i mente hele tiden – uden effektiv markedsføring har du ingen kunder, især i starten hvor ingen rigtig kender til din virksomhed. Det er altså især svært for små virksomheder at sælge uden marketing. Man kan markedsføre sig på mange måder i dag – selvfølgelig ved at købe annoncer på forskellige platforme, eller gennem sit netværk, fx via LinkedIn.
Uanset hvordan du vælger at markedsføre dig på, skal du gøre det helt klart hvilket budskab du vil ud med, hvad du kan tilbyde kunderne, og hvem din målgruppe er.
Se andre seje sager om: Dynamics 365 Business Central