En bil fortæller meget om manden bag rattet. Og det er ikke altid en god ting.
Du har sikkert også mange fordomme om bilmærkerne, og det kommer vel et eller andet sted fra. Hvis du flere gange bliver blokeret af en BMW, overhalet af en Mercedes eller ser en Audi lige snige sig over for lyserødt, så begynder der jo at danne sig et mønster.
Nu viser en ny undersøgelse, at det ikke er tilfældigt. Studiet er publiceret i Journal of International Psychology, og det viser en interessant sammenhæng. Ved at studere 1.892 finske bilejere og analyserede deres personligheder har en gruppe forskere fundet en række træk, som går igen.
Mænd med personlighedstræk som hensynsløshed, egoisme og stædighed kørte simpelthen i dyre biler med en klar overvægt af mærkerne Mercedes, Audi og BMW. Disse personlighedstræk tager de så med sig ud på landevejen, hvor de ikke tager hensyn til andre bilister og fodgængere. Det gælder selvfølgelig ikke alle mænd i dyre biler, men der er en sammenhæng.
Det havde du sikkert en klar fornemmelse af i forvejen, men nu er der data til at bekræfte det.