Audi e-tron er tyskernes første elbil, og den har vi været så heldige at trille rundt i for at teste, om den lever op til Audis sædvanlige høje standard. Og lad det bare være sagt med det samme – den er vildt lækker. Ikke bare en lækker elbil, men en lækker bil. El eller ej.
Lad os først lige starte med at give dig det forkromede overblik over Audi e-tron, så her i videoen får du en flot intro til elbilen.
Et overflødighedshorn til gadget-manden
Audis motto om “Vorsprung Durch Teknich” kommer virkelig til sin ret i Audi e-tron. Elbiler er det store hype lige nu, og det er meget tydeligt, at Audi har gjort sig umage for at lire bilen, så WOW-faktoren er skruet helt i vejret.
Designet på ydersiden taler for sig selv, og det første du bemærker er de meget små sidespejle. Ja, men det er fordi, det slet ikke er spejle. Det er kameraer, og udsigten bagtil får du derfor på skærme monteret i de forreste døre. Det kan virke som en gimmick, men når du er på landevejen, finder du hurtigt ud af, at det faktisk er vildt fedt. Skærmene giver langt bedre udsyn, og de er desuden i stand til at give bedre sigtbarhed under dårlige lysforhold.
Hele følelsen af at være forkælet med fede funktioner går igen i kabinen. Her får du to store touchskærme til at kontrollere alt fra navigation til aircondition, og det fungerer mega godt med den fremragende navigation og muligheden for at indtaste ved at skrive bogstaverne med fingrene på den nederste skærm. Faktisk, så er det godt klaret, at du kan have så mange funktioner lige ved fingerspidserne, men alligevel ikke føler dig overvældet af muligheder. Brugervenligheden er helt i top.
Og så er der hele summen af de små detaljer, der i sin helhed gør hele forskellen. Når du åbner dørene bliver du mødt velkommen af blå lysstriber, der både er afdæmpede og pompøse på samme tid. Når der er mørkt, får du assistance til at finde spændet til sikkerhedsselen, fordi der er en tydelig hvid lysstribe. Og sådanne små forkælelser får du i overflod i Audi e-tron.
e-tron kører præcis som en ægte Audi skal
Der er selvfølgelig argumenter for og imod elbiler. Personligt er jeg vild med dem. Og du behøver ikke bekymre dig om, at det her er Audis første elbil og dermed mister lidt af Audi-fornemmelsen. Det her er en fuldblods Audi, og den kører fremragende.
e-tron er en stor bil på lige knap fem meter, og der er masser af plads til hele familien. Faktisk er der så meget benplads på bagsædet, at du undgår skomærker på bagsiden af forsæderne fra de små børn i autostolene. Deres ben kan simpelthen ikke nå derhen.
Og så er der køreegenskaberne. Der er masser af saft og kraft fra de to elmotorer – en på hver aksel – med en sammenlagt ydelse på 408 hestekræfter og et moment på 664 Nm, der jo bare rykker helt fra bunden. De elektriske egenskaber passer også perfekt til den adaptive fartpilot, hvor du virkelig får en flydende oplevelse på motorvejen. Her tilpasser bilen sig helt blødt til trafikken, og det er virkelig en fornøjelse.
Som en ekstra krølle på halen, er det værd at vide, at Audi e-tron lader med op til 150 kW. Det gør den fra 0-80%, hvorefter den ryger ned på 100 kW for at skåne batteriet op til 100% strøm.
Hvem er den så til?
Der er ingen tvivl om, at med en startpris på 800.000 kroner, så er Audi e-tron forbeholdt en eksklusiv skare med velpolstrede tegnebøger. Hvis du til gengæld har tænkt dig at kaste så mange penge efter en bil, så er Audi e-tron et stærkt valg. Den kører vildt godt og er udstyret med al den luksus, du kan tænke dig. Så er der hele el-aspektet i forhold til gammeldags motorer med forbrænding, men det er mere et livsstilsvalg. Hvis du er klar til at hoppe med på elvognen, så er Audi e-tron en mega lækker bil, der smækker et smil på dit ansigt hver gang du sætter dig ind i bilen.
Se andre seje sager om: Audi, Audi e-tron, Elbiler