Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk

Hyundai ryster virkelig posen for deres bildesign i disse dage. Først var der den knivskarpe 2021-version af Tucson, og nu er de klar med endnu en frækkert.

Den spritnye Hyundai IONIQ 5.

Her i artiklen kigger vi nærmere på den nye elbil, der udover det vilde design – se lige på den, den skiller sig ud på den fede måde – også er læsset med topmoderne teknologi, der virkelig forkæler dig på landevejen.

Hyundai IONIQ 5

Futuristisk design med finesse

Den nye Hyundai IONIQ 5 ligner noget, der kommer kørende direkte fra fremtiden, men den er altså allerede klar til forudbestilling nu med levering senere på sommeren.

Så man kan jo sige, at fremtiden er her nu.

Designet er præget af skarpe kanter og vinkler på tværs af bilen, mens der også er en kølerhjelm, som strækker sig over hele bilens bredde. Det kan hurtigt bliver for meget, når designerne får frie tøjler, men i dette tilfælde spiller det bare, for selvom IONIQ 5 er vild at se på, så er der alligevel noget tæmmet vildskab over den.

Hyundai IONIQ 5

Så er der de fede detaljer, som kommer frem, når du giver bilen et grundigere kig.

Lysene udgøres af såkaldte Parametric Pixels. De betyder, at både for- og baglygter består af kubiske pixels med fuld LED-belysning, og udover at se virkelig skarpt ud, så giver det også et godt kørelys.

Hyundai IONIQ 5

Også lækker luksus indenfor

De gennemtænkte løsninger på ydersiden af Hyundai IONIQ 5 fortsætter indenfor.

Her er der masser af plads, og du kan endda lægge forsæderne helt ned, så du kan tage en slapper. Selvfølgelig ikke, når du kører, men det kan jo være rart med en god powernap engang imellem.

Der er også optimale rammer for hygge på bagsædet. Den mobile midterkonsol kan for eksempel glide tilbage til bagsæderne, så der lige er et bord, og passagernerne får desuden adgang til en 220V-udgang, så de kan få strøm på elektronikken.

Hyundai IONIQ 5

På førersædet bliver du også forkælet.

Du får for eksempel to 12,3 tommer skærme til at få det fulde overblik over bilens performance og funktioner, og det minimalistiske design med rene linjer er bare en fornøjelse for øjnene.

Så er der også lige adaptiv fartpilot som standard – det bliver du glad for – mens der desuden er Apple CarPlay og Android Auto, og hvis du vælger topmodellen Hyundai IONIQ 5 Ultimate, får du et sprødt BOSE-lydanlæg, 360 graders omgivelseskamera og fjernbetjent parkering.

Hyundai IONIQ 5

Stor rækkevidde på kort tid

Med en batteripakke på op til 72,6 kWh kan du køre 481 kilometer på en opladning, og det er ganske godkendt. Den kan du så krydre med lynhurtig opladning, som giver 80% strøm på 18 minutter, og det er mere end godkendt.

Den store rækkevidde er temmeligt god, men den kan blive endnu bedre, hvis du tilvælger tag med solceller, som altså suger strøm ud af solens stråler. Ja, det burde alle elbiler jo have.

Hyundai IONIQ 5

Det er fedt, at Hyundai har fyret så stor en rækkevidde i IONIQ 5, for det er jo ellers den store akilleshæl i elbiler og en dealbreaker for mange, som overvejer at skifte til elektrisk kørsel.

Men med rækkevidden og den hurtige opladning bliver det lige pludselig et lettere valg.

Især, når man kigger på prisen. Den starter fra 319.995 kroner for Standard Range med 170 hestekræfter, mens Long Range-versionen med 217 hestekræfter begynder ved 339.995 kroner og Longe Range Performance med hele 306 hestekræfter og firehjulstræk starter ved 399.995 kroner.

Du kan se meget mere om udstyr og priser hos Hyundai LIGE HER – og i videoen herunder giver Hyundais Product Manager Christian Juul Sørensen en grundig gennemgang af bilen.

Den er altså ret cool.


Se andre seje sager om: ,