Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
Da Pascar Sivam, Vasilij Brandt og Christian Arnstedt grundlagde ur-virksomheden Nordgreen i 2017 var målet klart.
Der skulle sælges nogle ure, men samtidig skulle der være fokus på at gøre noget godt for vores planet, så en del af fortjenesten fra hvert solgte ur blev doneret til de tre velgørenhedsorganisationer Water for Good, Pratram UK og Cool Earth.
Her i 2021 har de skabt en bragende succes med mere end 150.000 solgte ure over hele verden, og deres donationer til velgørenhed har blandt andet været med til at sikre 40.000 måneders uddannelse til børn i Indien, 87.000 måneders rent drikkevand til den Centralafrikanske Republik og beskyttet 1.600.000 m2 regnskov i Latinamerika.
Det er god stil.
Nu viser Nordgreen så endnu engang stort format med deres nye initiativ, og det kigger vi nærmere på her i artiklen.
Alle kunder bliver WHO-ambassadører
Nordgreen har vist, at man sagtens kan kombinere business med velgørenhed – endda med stor succes via deres Giving Back-program.
Deres forretningsmodel med en meget tydelig social profil går hele vejen rundt med alt fra bæredygtig produktion og indpakning, mens deres kontor i København desuden er 100% CO2-neutralt.
Nu vender de fokus mod den COVID19-pandemi, som har tvunget planeten i knæ.
De starter nemlig med at donere 100.000 kroner til WHO-fonden, mens de har besluttet, at samtlige donationer de næste to måneder går til WHO's COVID-19 Solidarity Response Fund.
“Vi har på få år skabt et globalt dansk ur-brand, der kommer til at omsætte for 150 mio. kroner i år. Det er vi dybt taknemmelige for, og vi har fra begyndelsen ønsket at give noget tilbage til dem, der har mest brug for det rundt om i verden. Derfor inddrager vi de næste måneder vores kunder i et fælles arbejde for WHO, hvor samtlige køb er med til at bidrage til deres COVID-19 Solidarity Response Fund. På den måde håber vi at skabe en endnu større loyalitet og fællesskabsfølelse, hver gang man som kunde kaster et blik på håndleddet,” siger CEO i Nordgreen Pascar Sivam.
Så kan det da godt være, at vi her i Danmark allerede er på vej mod en lysere fremtid, men i udlandet er flere lande fortsat hårdt ramt. I Indien er der for eksempel lige nu en katastrofal mangel på ilt på hospitalerne.
“Vi befinder os i et meget konkurrencepræget marked, hvor der findes masser af andre smukke ure. Derfor har vi sat sejl efter at blive en af verdens mest ansvarlige virksomheder, og nu øger vi indsatsen ved meget aktivt at inddrage vores kunder i den dagsorden. Indtil videre har vi gjort en kæmpe forskel for tusindvis af mennesker rundt om i verden, og vores nye engagement med WHO er en særlig håndsrækning til de lande, der har det sværest,” kommenterer Vasilij Brandt, vækstansvarlig i Nordgreen.
Det er fedt at se, at en virksomhed har overskud til at hjælpe andre. De laver faktisk også lækre ure, som du selv kan se LIGE HER.