Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
De har fuld gang i den elektriske transformation hos Jeep, der helt tilbage i 1941 viste vejen for terrænkørsel med deres Jeep Willys. Nu går de igen forrest ved at udstyre deres offroad-flagskib med et skud el.
De har nemlig lige lanceret den nye Jeep Wrangler 4xe, der med en spritny turbomotor og Plug-in-Hybridteknologi klarer det hårdeste terræn uden at få sved på panden, mens den samtidig fungerer som en overlegen pendlerbil i det daglige.
Her i artiklen kigger vi nærmere på den nye Jeep Wrangler 4xe, og vi starter lige med en sjov intro-video.
3 motorer giver masser af overskud
Den nye Jeep Wrangler 4xe er udstyret med den samme egenudviklede Plug-in-Hybridteknologi, som Jeep seneste har introduceret i deres lækre SUV Jeep Compass 4xe, og den kan du læse mere om LIGE HER.
Her får du en ny 2,0 liters turboladet motor, som får assistance af en elmotor, og det specielle ved Jeep Wrangler 4xe er, at der desuden er en ekstra elmotor indbygget i gearkassen. Det giver en samlet ydelse på 380 hestekræfter og et moment på 637 Nm, der resulterer i en tid fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder, hvilket er ganske imponerende i en offroader.
Det geniale ved at give benzinmotoren et par elektriske wingmen er, at at du allerede får kræfterne stillet til rådighed, så snart du trykker på speederen. Momentet er der bare lynhurtigt.
Og det er faktisk lige så anvendeligt i terrænet, som det er i asfaltjunglen.
Derfor er Jeep Wrangler 4xe også en stærk bil til dine daglige ture frem og tilbage, for selvom den har store overarme, så er der også masser af komfort.
3 elektrificerede køremetoder
Med tilførslen af de to elektriske motorer får du flere muligheder med på turene.
Der er faktisk 3 elektrificerede køremetoder til rådighed, så du med et tryk på en knap kan skifte mellem “Hybrid”, hvor bilen selv skifter mellem benzin og el, du kan vælge “E-Save” for at optimere genanvendelsen af el og dermed køre mere miljøvenligt, eller du kan køre 100% på el med “Elektrisk”.
I den sidste tilstand får du faktisk 45 kilometer på ren el, og her kan du selvfølgelig oplade batteriet med en easyWallbox derhjemme, som er originalt tilbehør fra Mopar, mens du selvfølgelig også kan benytte ladestandere fra blandt andet Clever.
Den smarteste Wrangler nogensinde
Hey, vi lever jo i en digital verden, og den nye Jeep Wrangler 4xe er selvfølgelig klar til at lege med.
Derfor kan du bruge appen My Uconnect på din smartphone eller smartwatch til at få det fulde overblik over din bil. Her kan du for eksempel styre hjemmeopladningen, finde ladepunkter, låse og låse dørene op eller finde din bils placering på et kort. Det er jo meget rart, hvis du har det med at glemme, hvor du har parkeret.
Du kan selvfølgelig også helt udelade det digitale aspekt, hvis du foretrækker det, men det giver en masse fede muligheder.
Så er der al udstyret
Den nye Jeep Wrangler 4xe findes i 3 versioner med forskellige udstyrsniveauer.
Du får faktisk allerede en masse standardudstyr i indgangsmodellen Sahara, der blandt andet byder på adaptiv fartpilot, lædersæder, 8,4 tommer touchskærm med navigation og et sprødt lydsystem fra Alpine med 9 højtalere, men det kan selvfølgelig blive endnu vildere.
Herunder får du en komplet liste over udstyret:
Sahara
Automatisk nødbremse plus, Adaptive fartpilot, Lædersæder (læder i kombi med læderoptik), Varme i sæder og rat, Fuld LED lys, Ekstra mørke ruder bag, Automatisk langt lys, Alpine lydanlæg med samlet 9 højtalere, Uconnect 8,4” med indbygget navigation, 7” TFT display, Passiv entry / keyless go, Blind spot med rear cross funktion, P sensor for og bag, Bakkamera, 18” alufælge og Indfarvet hardtop.
80th (kun i begrænset periode)
Det samme som Sahara plus:
Hard case til reservehjul, Kamera foran for off road kørsel, Mørke detaljer, 80th look – emblemer med mere, Premium loft og Berber gulvmåtter.
Rubicon
Det samme som Sahara plus:
17” off road fælge, Kamera foran for off road kørsel, Rock-Trac system, Tru-Lock spærre diff., Sway-bar – elektronisk frakobling af stabilisator foran, Rubicon dekor på hjelmen og Sort hardtop.
Se andre seje sager om: Elbiler, Firehjulstrækkere