Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
Denne artikel er lavet i samarbejde med Ford, som inviterede mig til Nice i Frankrig for at prøvekøre den nye Mustang.
Det vælter frem med elbiler, men heldigvis kommer der stadig enkelte nye benzinbiler, og en af dem er den ikoniske Ford Mustang, som i år fejrer 60 års fødselsdag med en splinterny udgave.
Vi er kommet til 7. udgave af Mustang, og i sidste uge var jeg simpelthen så heldig, at være inviteret en tur til det sydfranske for at få lov til at køre den vilde hest, og her i artiklen kan du følge med på turen.
Lad det være sagt med det samme, sådan en V8-motor er lige præcis, hvad drengedrømme er bygget af.
Testbilerne er sadlet op og klar til afgang.
De perfekte omgivelser til den vilde hest
Sammen med repræsentanter for tre andre danske medier bliver jeg fløjet fra København til Nice og indlogeret på det femstjernede hotel Domaine du Mas de Pierre Resort & Spa.
Der er ikke sparet på noget, og det er der jo heller ingen grund til, når det drejer sig om at sikre omtale for den bedst sælgende sportsvogn de seneste 10 år.
Første dag går med at networke, og Ford har sørget for oplæg fra topfolk som Mathias Tonn, deres europæiske Chief Program Engineer, og Amko Leenarts, deres europæiske Director of Design.
Amko Leenarts fortæller om designvisionerne.
Det er fedt at høre deres tanker om udarbejdelsen af den nye Mustang, og der er en meget løs stemning til den efterfølgende middag, hvor jeg sidder til bords med den danske delegation og Matthias Tonn, så jeg får mulighed for at suge til mig af hans passionerede visdom. Jeg siger ikke så meget, men lytter i stedet ivrigt med, når han modtager spørgsmål og forklarer.
Det er vigtigt at vide, hvornår man skal tie stille, og når Matthias taler, kommer der guldkorn efter guldkorn. Det er tydeligt at mærke han ved, hvad han taler om, og hans engagement for den nye Mustang smitter af.
Det er ægte passion.
Og det er lige præcis årsagen til, at vi er kommet til Nice. Dagen efter skal vi nemlig køre den nye Ford Mustang på de snoede bjergveje i det omkringliggende landskab, og her forsikrer Matthias, at vi kommer til at mærke bilens kvaliteter i dens rette element.
Jeg glæder mig sygt meget til at omsætte hans ord til praksis.
V8-motoren på 5.0 liter yder 446 vilde heste.
Min første tur i en Ford Mustang
Her vil jeg lige komme med en disclaimer. Det er første gang nogensinde, at jeg kører en Ford Mustang, og derfor kan jeg ikke sammenligne med de tidligere generationer og fortælle dig om forskelle og finurligheder.
Til gengæld kan jeg fortælle, hvordan det føles at køre en Ford Mustang for første gang, og jeg håber bestemt ikke, at det bliver den sidste.
Og så er der de kolde facts omkring bilen, som inkluderer en ren V8-motor på 5.0 med et dobbeltluftindtagssystem til at fodre den med masser af luft, og så er spørgsmålet, om du vil have den med 10-trins automatgear eller 6-trins manuelt gear, mens du også kan få den som cabriolet eller coupé.
Der findes også en specialudgave kaldet Dark Horse, og den er toptunet til at tage med på banen, så du kan få den med TREMEC 6-trins manuelt gear og en mere racing-fokuseret opsætning.
En moderne Mustang i den digitale verden
Og så er der designet, som har fået en ordentlig overhaling med en slankere taglinje og lavere kølerhjelm, mens der også er en redesignet frontspoiler og sideskørter til at give den en mere muskuløs fremtoning.
Jeg har set masser af billeder af bilen, men det er først da jeg ser den i levende live i Nice, at jeg virkelig kan få en fornemmelse af, hvordan den egentlig tager sig ud.
Det er sgu en fed bil.
Ja, undskyld jeg siger det, men den står præcis, som den skal, for den udstråler bare testosteron, og det er nøjagtigt sådan en Ford Mustang skal være, når du har en potent V8-motor. Jeg kan nærmest høre V8-brølet bare ved synet af bilen.
Det er tydeligt, at Ford har gjort sig umage for at videreføre arven fra den første Mustang fra 1964, men de har alligevel tilført et ordentlig skud moderne teknologi i kabinen. Det gælder jo om at følge med tiden.
Her finder du nemlig et digitalt intrumentpanel på 12,4 tommer, der sammen med en center-touchskærm på 13,2 tommer fodrer dig med alle relevante informationer og ret overskueligt lader dig ændre alle indstillinger. Det virker, og det stjæler ikke din opmærksomhed.
Så er der også lige et B&O-lydanlæg, men lige meget, hvad du sætter på af musik, får det altså svært ved at matche den vanvittigt lækre lyd fra V8-motoren.
En vild hest i sit rette element.
Nå, men hvordan kører den så?
Som nævnt, er det jo min første tur i en Ford Mustang, så jeg sætter mig bag rattet med et fuldstændigt åben sind. Et blankt kanvas, der bare venter på at blive udfyldt.
Her har jeg til gengæld fået følgeskab af en køremakker i form af Thomas Saks fra Carlife365.dk, der har masser af erfaring, så jeg sammenligner mine egne tanker om bilen med hans.
Allerede da jeg sætter mig ind i føresædet, er jeg blæst bagover af oplevelsen. Det er som at tage en rustning af ren manddom på, og jeg kan føle, hvordan mit testosteronniveau nærmest eksploderer i en rus af libido-boostende lykke.
Det er en vild følelse, og jeg kan helt ærligt sige, at jeg føler mig som et andet menneske. Et bedre menneske, måske?
Det er sådan en bagende, der vender hoveder.
Den er faktisk mere komfortabel end jeg havde forventet. Blødere og lettere at køre. Jeg skal ikke bokse med styringen, og selvom den gerne vil køre hurtigt, forsøger den ikke kan presse mig unødvendigt op i fart. Jeg har styringen, og den føles lige så fantastisk ved 30 km/t som den gør ved 80 km/t.
Og tro mig, på de snoede og ekstremt smalle veje i Nice, skal man altså lige fokusere. Det går op og ned, der er masser af rundkørsler og en overflod af hårnålesving, men bag rattet i den her bil, føler jeg mig fuldstændigt sikker, og det der sug i maven af at accelerere ud af et skarpt sving sætter sig lynhurtigt som en afhængighed. Mine primale hjernefunktioner venter konstant på næste fix.
Og den motor.
Den lyder fantastisk, og det mærker fedt, når brølet banker sig ind i kroppen og masserer musklerne med V8-vibrationerne.
Det er vildt, hvordan de tekniske fortællinger fra Matthias Tonn aftenen før manifesterer sig på landevejen. Nu forstår jeg pludselig, hvor hans engagement og passion kommer fra.
Det her er ikke bare en bil. Det er en sansebombe af ultimativ frihed. Og, tør jeg sige det? En potensforlænger.
Min næse er på overarbejde.
Sanserne bliver bombarderet
Som om, det ikke var nok at blive sparket i sanserne af den nye Ford Mustang, så fører testkørslen mig også forbi parfumeriet Galimard i byen Grasse, der netop er berømt for en omfattende produktion af parfume.
Her har Ford arrangeret en workshop, hvor jeg kan lave min egen parfume.
Nu handler artiklen jo om den nye Ford Mustang, men jeg synes alligevel, det er vigtigt at have denne oplevelse med, for den har sat et stort aftryk i mig.
Der er noget fedt over at være en moderne mand, der det ene øjeblik fuldstændigt stereotypisk er helt oppe at ringe over en V8-sportsvogn og så det næste øjeblik sidder og nørkler rundt med hundredvis af små flasker, som på en eller anden måde skal sammensættes til en parfume.
Og så i øvrigt efterfølgende sætter sig direkte ud i V8-bæstet.
Jeg havde slet ikke forventet, at jeg ville blive så opslugt i duftene, men det var en virkelig fed oplevelse, og jeg er mega glad for, at det var en del af turen.
Men når alt kommer til alt, så er det den nye Ford Mustang, som jeg vil huske mest. Fantastisk bil med en fantastisk V8-motor.
Vi bestod vores parfume-eksamen. Fra venstre: Thomas Saks, Mathias Tonn, Lene Dahlquist, Peter Frøkjær og Emma Hopgoode.
Se andre seje sager om: Ford, Ford Mustang, V8