Det er ikke nødvendigvis så lige til at finde det bedste mobilabonnement. Ikke desto mindre er det utrolig vigtigt, at det nye mobilabonnement bare spiller. Når alt kommer til alt, bruger vi jo telefonen, fra vi står op, til vi går i seng.
De bedste mobilabonnementer kan ikke sættes på formel. Hvad der er det bedste abonnement for dig, afhænger nemlig helt og holdent af dine behov og dit forbrug. Derfor er det alfa og omega, at du kender dine behov for taletid, GB-data med mere.
Hvis du ikke er helt sikker på, at du kender dine behov til punkt og prikke, skal du ikke fortvivle. Vi er her for at hjælpe dig.
I denne guide klæder vi dig grundigt på til at skifte mobilabonnement. Vi hjælper dig med at afdække dit forbrug, kende dit behov og vælge det rigtige teleselskab. På den måde kommer du godt og trygt i mål med dit nye mobilabonnement – uden at bruge alt for mange penge.
Guide til de bedste mobilabonnementer:
– Hvad er et mobilabonnement?
– Sådan afdækker du dit forbrug og dit behov.
– Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?
– Hvordan skifter jeg mobilabonnement?
– De bedste mobilabonnementer til børn.
– Det bedste mobilabonnement i forhold til dækning.
– Populære teleselskaber, som hitter i Danmark.
– Hvad er inkluderet i mit mobilabonnement?
– FAQ – Almindelige spørgsmål om de bedste mobilabonnementer.
Mobilabonnementer kommer i mange afskygninger, og der er nok at tænke over, når der skal træffes en beslutning. En god guide gør det imidlertid en del lettere at skifte mobilabonnement, og komme i mål med det bedste abonnement.
Er du klar til at blive meget klogere på de bedste mobilabonnementer? Så skal du læse med her!
Hvad er et mobilabonnement?
I 2024 har de fleste danskere mobilen lige ved hånden. Vi bruger den til alskens formål lige fra opkald til beskeder, at surfe på nettet og gå på de sociale medier. Ja, faktisk er der ikke meget, vi ikke bruger mobiltelefonen til.
Derfor er det også enormt vigtigt at have et godt mobilabonnement. Med et mobilabonnement betaler du månedligt for din dækning. Abonnementet indeholder forskellige aftaler, hvad angår tale, beskeder, GB-data, roaming i udlandet og meget mere.
Dit mobilabonnement er altså den løsning, du har på din mobiltelefonen. Løsningen kan være helt perfekt, hvis den matcher dit forbrug. Men den kan også være mindre god, hvis den enten begrænser dig, eller du betaler for noget, du ikke bruger.
Det bedste abonnement indeholder dét, du har brug for – hverken mere eller mindre. Det er værd at huske, når du skal finde et nyt mobilabonnement. Men det kræver, at du kender dine behov.
Sådan afdækker du dit behov
Der findes en del gode redskaber til at afdække dit behov, når det kommer til mobilabonnementer. På mange af de store udbyderes hjemmesider finder du således en test, som du kan benytte til at blive klogere.
I testen kan du markere, om du hører lidt eller meget musik på din telefon, om du streamer lidt eller meget tv, hvor meget du bruger de sociale medier, surfer på nettet, sender emails og så videre.
Ud fra dine svar får du så præsenteret de bedste abonnementer til dit behov. De er valgt ud fra, hvor meget data og tale du har brug for. Det kan også være, at de indeholder ekstra godbidder, såsom Spotify eller Netflix.
Hvor finder jeg en behovstest?
De fleste teleselskaber kan hjælpe dig med at afdække dine behov online. Men for at tage et par eksempler, kan du finde de omtalte behovstest hos YouSee og CBB Mobil. De er nemme at bruge og giver et godt indblik i dit forbrug og dit behov.
Det eneste, det kræver, er at du bemærker, hvor meget du bruger din telefon, og hvad du bruger den til. Så kan testen udregne resten f0r dig. Hvis du er i tvivl, kan du også benytte dig af mobilregninger eller lignende.
Når du bruger en behovstest på en udbyders hjemmeside, er der nogle ting, du skal være opmærksom på. Fx skal du være opmærksom på, at du kun bliver præsenteret for udbydernes egne abonnementer.
Derfor er det ikke helt objektivt at benytte en test på en udbyders hjemmeside. Men det kan dog være hjælpsomt alligevel. Det vil nemlig hjælpe dig med at blive klogere på, hvordan et potentielt nyt mobilabonnement kunne se ud.
Hvor meget taletid og data har jeg brugt?
Når du skal afdække dit behov, skal du kigge på dit forbrug – særligt af taletid og data. Hvor mange minutter taler du om dagen, ugen og måneden? Hvor meget data bruger du, og hvad bruger du det på – tv-serier, gaming eller surfing på nettet?
Disse facts er rigtig gode at stifte bekendtskab med. Du skal nemlig bruge dem, når du skal til at vælge det helt rigtige mobilabonnement. Et nyt abonnement skal nemlig matche dit månedlige forbrug, så du får den bedst mulige pris.
Er du i tvivl om, hvor meget taletid og data du har brugt? Det er der heldigvis råd for. Du behøver ikke kaste dig ud i den helt store hovedregning. Det kan hurtigt blive et svært regnestykke.
I stedet for hovedregning kan du benytte nogle løsninger, som er en del nemmere og mere effektive. Der er særligt to måder, hvorpå du meget hurtigt kan få overblik over, hvordan dit forbrug ser ud. Dem kan du læse om lige nedenfor.
To måder at se dit forbrug:
– Tjek dine mobilregninger. Ved at kigge på dine tidligere regninger kan du hurtigt blive klogere på, hvordan dit forbrug ser ud. Det er værdifulde informationer, når du skal finde et nyt abonnement, der passer perfekt til dit behov.
– Tjek telefonens statistik. De fleste telefoner har en statistik over dit forbrug, både hvad angår tale, data og SMS'er. Du kan med fordel tilgå denne statistik for at finde ud af, hvordan dit nuværende forbrug ser ud.
Find mobilregningen digitalt
Har du svært ved at finde mobilregningerne i indbakken eller blandt posten? Så kan du heldigvis nemt finde dem digitalt. Som regel har din udbyder nemlig en oversigt på deres hjemmeside, som du hurtigt kan klikke dig adgang til.
Her kan du danne dig det nødvendige overblik over, hvordan dit mobilforbrug har taget sig ud på det sidste. Det kan hjælpe dig til at finde ud af, hvordan dit mobilabonnement skal se ud i fremtiden.
Forbrugsafregnet abonnement
Hvis du gerne vil have tip-top styr på dit forbrug, kan du kigge efter på forbrugsafregnede mobilabonnementer. Det fungerer lidt a la et taletidskort, hvor du nøjes med at betale for en vis mængde data og taletid.
Som oftest kan du også tilføje en forbrugsgrænse, der gør, at du ikke kan overskride forbruget fra måned til måned. Forbrugsafregnede mobilabonnementer egner sig bedst til mobilbrugeren, som bare ringer eller SMS'er en smule.
Det er ikke et oplagt abonnement, hvis du bruger telefonen meget – og til mange formål – i dagligdagen. Men hvis du blot har et lille behov, kan de forbrugsafregnede mobilabonnementer være de rigtige for dig.
Find det billigste mobilabonnement
Der er mange abonnementer derude, og derfor er det godt at kende dit behov. Det giver dig færten af, hvordan det bedst mulige match kunne se ud. På den måde har du også en langt større chance for at komme i mål med det billigste mobilabonnement.
Det finder du nemlig, når du hverken bruger mere, end du betaler for, eller betaler for mere, end du bruger. Ryger du i én af disse to fælder, kan der hurtigt gå mange penge til spilde – og det er jo synd, når du sagtens kunne have sparet dem.
Nøglen er at finde mobilabonnementer, der er som skræddersyet til netop dine behov og dit forbrug.
Friheden på det mobile netværk
Teknologien er for alvor blevet en del af det daglige liv i 2024. Det mobile netværk gør det muligt at være online derhjemme, i sommerhuset, i toget og på festivalen. Det er en skøn frihed at have. Med visse mobilabonnementer har du faktisk ubegrænsede muligheder.
Du bestemmer selv, om du vil besvare emailen hjemme i dagligstuen, eller mens du er på farten. Du kan finde en opskrift på aftensmaden, mens du står i supermarkedet. Og du kan underholde dig med et sjovt spil, mens du sidder i parken.
Ikke alle abonnementer giver lige meget frihed
Det er imidlertid ikke alle abonnementer, der giver lige meget frihed. Hvis du gerne vil have den ultimative frihed med mobiltelefonen, skal du gå efter det bedste mobilabonnement. Her vil du få en bred dækning, et hurtigt og gnidningsfrit netværk og en god pris.
Det giver ikke bare frihed, når det kommer til dine online aktiviteter. Det giver også økonomisk frihed, fordi du ikke betaler penge for noget, du ikke bruger.
Læs med nedenfor og bliv klogere på, hvordan du vælger det bedste mobilabonnement til dit behov. Her kommer vi ind på, hvad du skal være opmærksom på, og hvordan du finder de mobilabonnementer, der giver mest mulig frihed og funktionalitet.
Hvilket mobilabonnement skal jeg vælge?
Du skal selvfølgelig vælge det bedste mobilabonnement! Som vi allerede har nævnt, er det bedste mobilabonnement det, der passer bedst til dig. Det er også dét, der giver dig både online og økonomisk frihed.
Det er altså først og fremmest et spørgsmål om at afdække dit forbrug, så du kan blive klogere på dit behov. Hernæst skal du blot finde mobilabonnementer, der matcher dig og dit behov – naturligvis helst til fordelagtige priser.
I det følgende går vi i dybden med, hvilke ting du skal være opmærksom på, når du skal vælge mobilabonnement.
Det vil gøre dig klogere på, hvilken type af abonnement der passer til netop dig. Det vil også gøre det nemmere at skelne de bedste mobilabonnementer fra de gode og de mindre gode.
Dét skal du være opmærksom på:
– Hvor meget taletid du skal have.
– Eller om du skal vælge et abonnement med fri tale.
– Hvor meget data du har brug for.
– Om fri data giver mening i forhold til dit forbrug.
– Kvaliteten af det netværk, som dit mobilabonnement giver adgang til.
– Om du kan bruge abonnementet – både data og telefoni – i udlandet.
– Hvordan kundeservicen er hos de forskellige udbydere.
Taletid
Når du skal vælge et mobilabonnement, skal du være opmærksom på taletiden. Taletiden beskriver, hvor mange timer du kan tale i telefon om måneden. Der vil ofte være et bestemt antal timer inkluderet i abonnementet. Taletiden skal selvfølgelig passe til dig og dit behov.
Hvis du taler mere i telefon, end de timer der er inkluderet i abonnementet, skal du tilkøbe det. I længden kan det blive halvdyrt at tilkøbe taletid, så det er en rigtig god idé at vælge et abonnement, der matcher dit forbrug. På den måde har du helt styr på, hvad du hver måned betaler for din mobiltelefon.
Fri tale
I dag har rigtig mange abonnementer fri tale. Det betyder, at du ikke behøver at bekymre dig om taletiden. Med fri tale kan du nemlig tale i telefon helt ubegrænset. Den fri tale er inkluderet i abonnementets pris, og du betaler altså ikke ekstra, fordi du har en lang telefonsamtale med din søster, ven eller kæreste.
Som begrebet antyder, giver “fri tale” en dejlig frihed. Det kan være rart ikke at skulle tælle minutterne, mens man har en god samtale. Det giver mulighed for at være spontan og ringe til, hvem man vil, hvor og hvornår man vil, og hvor længe man vil.
Fri tale og fri data er perfekt for dig, der vil være helt fri med mobiltelefonen.
Kan det betale sig?
Der er selvfølgelig taget højde for, at du kan tale i mange timer, i abonnementets pris. Derfor skal du lige holde øje med, om det kan betale sig. Hvis du kun taler lidt eller en smule, kan det være, at et abonnement med en lille taletid giver bedre mening.
Taler du derimod meget, kan det være en økonomisk fordel at have fri tale fremfor taletid. Det handler altid om at tage højde for dine individuelle behov og kigge på dit individuelle forbrug. På den måde kan du finde den bedste pris og det bedste mobilabonnement.
Mængden af data
Ligesom taletid er data enormt vigtigt at tage højde for i mobilabonnementet. Det er de to faktorer, du skal være mest opmærksom på.
Taletiden indikerer, som bekendt, hvor meget du kan tale i telefon. Mængden af data er derimod afgørende for, hvor meget du kan gå på nettet, og hvilke online aktiviteter du kan gøre brug af.
Du bruger data, når du surfer online, når du chatter, sender mails, streamer film, serier og tv, bruger musik-streamingtjenester med mere. Der skal altså være en vis mængde data inkluderet i abonnementet, for at du frit kan bevæge dig online på telefonen.
Hvad bruger du nettet til?
Nogle online aktiviteter kræver mere data end andre. Streaming af din yndlingsserie i HD-kvalitet kræver eksempelvis meget data, især hvis du gør det dagligt. Gaming er også en rigtig data-trækker, særligt store spil i høj opløsning. Omvendt kræver det ikke ret meget data at surfe på nettet eller sende emails.
Det handler naturligvis om at vælge et abonnement med en passende data-mængde til dit forbrug. Du skal tænke over, hvad du primært bruger nettet til, og hvor meget du bruger det.
Du kan finde abonnementer med ganske små mængder GB-data inkluderet, og du kan finde abonnementer med fri data.
Skal du kun bruge nettet en ganske lille smule på din telefon, kan du måske nøjes med 6 GB om måneden. Har du et mere gennemsnitligt forbrug, er det sandsynligvis en datamængde på 15 GB eller 30 GB, du har brug for – eller måske 50 GB, som giver dig en solid mængde data.
Fri data
Ligesom fri tale er fri data for dig, der ikke gider bekymre dig om, hvor meget du bruger telefonen. Med fri data kan du være på nettet, lige så meget du vil, uden at det kommer til at koste ekstra af den grund.
Hvis du bruger nettet meget hver dag – også til tungere aktiviteter som streaming af film og tv – kan fri data være en fordel. Du risikerer ikke, at du kommer til at bruge for meget, så din hastighed sættes ned. Der kan også være andre konsekvenser ved at bruge for meget data. Dem undgår du imidlertid med fri data.
Det er klart, at du betaler for frit og frejdigt at kunne benytte internettet. Som regel vil et abonnement med fri data være dét dyrere. Men hvis du alligevel bruger meget data, kan det godt betale sig.
Netværket
Det siger sig selv, at kvaliteten af netværket har en stor betydning for, hvor godt abonnementet er. En god mobildækning med en høj hastighed er alfa og omega for din oplevelse med abonnementet.
Et godt netværk er blandt andet kendetegnet ved at have mange master. Placeringen af masterne har imidlertid også betydning. Det er selvfølgelig mest optimalt, hvis du har super forbindelse i hele Danmark.
Det kan være et plus, hvis du har mulighed for at komme på 5G-netværket. Det er nemlig det absolut hurtigste. Dog er 4G-netværket også rigtig velfungerende. Her kan du streame og game uden problemer og forsinkelser.
Brug af telefonen i udlandet
Det er værd at undersøge, hvilke muligheder dit abonnement giver, når du er i udlandet. Det gælder især, hvis du er rejseglad og ofte tager på ferie udenlands. Men generelt er det én af de ting, du skal undersøge ved dit mobilabonnement.
Tjek op på priserne for at ringe, sms'e med mere, når du er udenfor Danmarks grænser. Derudover skal du også undersøge, om du kan bruge data i udlandet – altså om du kan komme på internettet med din mobiltelefon.
Data og internet i udlandet
Med nogle mobilabonnementer kan du bruge data i udlandet, mens andre kun tilbyder dig data inden for landets grænser.
Når du bruger data i udlandet, bliver du koblet op på udlandske netværk. Det betyder, at forbindelsen kan være svingende. I mange EU-lande kan du dog benytte det hurtige 4G-netværk.
Det er desuden forskelligt, hvor i verden du kan bruge udlandsabonnementet. Nogle abonnementer giver mulighed for at bruge data i 40 lande, mens andre er oppe på 70. Nogle tilbyder kun data i EU, mens andre også lader dig bruge nettet uden for EU.
Du skal også tage højde for, hvor mange GB data du kan bruge i udlandet med det givne abonnement. Det er meget almindeligt, at datamængden ligger mellem 8-13 GB, men alt er selvfølgelig muligt.
Det er altså værd at undersøge forskellene på abonnementerne, når det kommer til roaming, udlandstelefoni med mere.
Hvis du ved, at du gerne vil have mobilen med på rejsen, kan du kigge efter såkaldte udlandsabonnementer – det kaldes abonnementer, som du også kan bruge i udlandet, nemlig ofte.
Kundeservice
Kundeservice er ret vigtigt, når det kommer til mobilabonnementer. De fleste af os bruger vores mobil hele dagen og aftenen igennem. Derfor kan det være nødvendigt at kunne få fat på udbyderen på mange tidspunkter af døgnet, hvis man får problemer.
God kundeservice er altså alfa og omega – i hvert fald hvis du vil have Danmarks bedste mobilabonnement. Dit mobilabonnement er bare bedre, hvis kundeservice også er i orden. Du kan lægge vægt på både tidsrummet, servicen har åbent i, og kvaliteten.
Åbningstider og serviceniveau
Jo længere kundeservice har åbent, jo bedre er det selvfølgelig. Det er også et plus, hvis du ikke bare kan komme i kontakt over chatten, men også telefonen – det kan nemlig gøre det nemmere at forklare situationen.
Venlig og informativ kommunikation er et stort plus. Det gør det nemmere at forstå hinanden og løse eventuelle problemer. Tålmodige og servicemindede medarbejdere kan være guld værd i en krisesituation.
Du kan med fordel tage et kig på forbrugernes mening. Klik dig ind på Trustpilot og se, hvor gavmilde forbrugerne har været med stjernerne. Læs også gerne kommentarer, så du kan få en fornemmelse af, hvordan det er at være kunde hos udbyderen.
Hvordan skifter jeg mobilabonnement?
Det er ret enkelt, hvis du skal skifte fra ét mobilabonnement til et andet hos den samme udbyder. Oftest kan det klares via hjemmesiden, en mail eller et opkald.
Det er imidlertid heller ikke noget problem, hvis du skal skifte teleselskab. Som regel klarer dit nye teleselskab det meste af “besværet” med at få dig overflyttet. Det gælder både, hvis du vil beholde dit nuværende nummer eller have et nyt.
Det er dog individuelt, hvordan de forskellige teleselskaber gør. Sørg derfor at læse op på det inde på din nye udbyders hjemmeside. Vent også med at opsige dit abonnement – mange teleselskaber foretrækker nemlig at ordne proceduren for dig.
Barnets første mobiltelefon
Vidste du, at mange børn i dag får deres første mobiltelefon, når de er 8 år? Det kan måske lyde tidligt. Ikke desto mindre er det rigtig rart at kunne komme i kontakt med sit barn. Det bliver noget lettere, når barnet har sin egen telefon med tilhørende abonnement.
Flere teleselskaber tilbyder derfor specifikke mobilabonnementer til børn. De er skræddersyet til barnets lille behov, og samtidig kan du holde kontrol med, hvad barnet bruger telefonen til.
Sådan kan et mobilabonnement til barnet se ud
Hvordan ser et mobilabonnement til børn så ud? Det vil selvfølgelig variere en smule fra selskab til selskab. Men et mobilabonnement til børn kan eksempelvis bestå af en enkelt times tale, fri SMS og MMS og et par GB data.
Det passer godt til børn, som ikke bruger mobiltelefonen så meget. Samtidig kan det være rart for dig at vide, at barnets brug af telefonen er begrænset. Måske prøver du allerede at holde barnets skærmtid på et rimeligt niveau, og så skal mobiltelefonen selvfølgelig følge med.
Sæt grænser for forbruget af telefonen
Hos mange teleselskaber kan du vælge at gøre barnets nummer hemmeligt. Du kan også sætte grænser for forbruget, og det er nemt at holde overblik over aktiviteterne på telefonen. Derfor kan det være meget betryggende at vælge et specifikt abonnement til børn.
Barnet kan sagtens vokse med abonnementet – og omvendt. Hvis dit barn på et tidspunkt får brug for mere data eller lignende, kan du bare skifte til et større abonnement. På den måde kan det børnevenlige abonnement faktisk vise sig at være en langtidsholdbar løsning.
Fordele ved et mobilabonnement til børn
– Det gør det nemt at komme i kontakt med barnet i hverdagen.
– Du kan få et “lille” abonnement med begrænset data og taletid, der passer perfekt til barnets behov.
– Du kan nemt holde kontrol med, og overblik over, barnets brug af telefonen.
– Du kan sætte grænser for hvad, telefonen bruges til, og hvor meget den bruges.
– Barnet kan vokse med abonnementet, for du kan blot skifte til et andet, når behovet for data og taletid stiger.
Hvor kan jeg finde et mobilabonnement til børn?
Mange steder! Du kan eksempelvis finde et abonnement til børn hos Telmore, Oister, 3, Telia og CBB Mobil. Men abonnementer, som er skræddersyet til børn, bliver generelt mere og mere populære. Det betyder, at du kan finde dem hos mange forskellige selskaber.
Er der et teleselskab, du er særligt interesseret i? Så tjek ud, om de tilfældigvis har et abonnement, fremstillet til børn. Der er en god sandsynlighed for, at de allerede har, eller med tiden vil udvikle, et abonnement.
Hvilke teleselskaber har den bedste dækning?
Generelt kan du få god dækning hos de forskellige mobilselskaber i Danmark – og det er jo bare skønt. Selskaberne dækker alle mellem 97% og 99,6% af landet, så det er ikke mange steder, du får problemer med forbindelsen.
I dag kan du nemt komme på 4G- eller endda 5G-netværket. Det er de to nyeste generationer af det mobile netværk. 5G er det nyeste, og endnu ikke lige så udbredt. Det er hurtigt og effektivt, men du skal sikre dig, at din telefon understøtter det.
Dét betyder din bopæl for dækningen
Din dækning, og kvaliteten af den, vil afhænge af forskellige ting. Det har eksempelvis betydning, hvor du bor. 4G-forbindelsen fungerer stort set fejlfrit i hele landet. Men når det kommer til 5G-forbindelsen, kan din bopæl have stor betydning for din dækning.
Men hvilke teleselskaber har så den bedste dækning, og hvad skal du vælge? For at du ikke behøver at bruge tid på at undersøge dækningen, har vi gjort det for dig. Eller nærmere præcist har vi kigget på tal fra Teknologisk Institut.
De har, i 2024, målt dækningen i Danmark. Og de måler fortsat muligheden for at adgang til 4G- og 5G-netværket i fremtiden.
Dækning på 4G-netværket
Teknologisk Institut satte sig i 2021 for at undersøge dækningen på 4G-netværket.
Resultatet var meget positivt, da stort set hele Danmark var dækket ind med 4G.
– Dog viste undersøgelsen, at der kunne være visse lokale forskelle.
– De forskellige teleselskaber (som ejer mobilmasterne) fik alle karakteren “meget god” for 4G-dækningen.
Dækning på 5G-netværket
5G-netværket er også blevet testet af Teknologisk Institut. I 2024 har de således lavet en undersøgelse af diverse teleselskaber og deres dækning. Resultaterne afslører, at ikke alle selskaber tilbyder lige god dækning til din 5G-telefon.
Resultaterne af undersøgelsen af de forskellige netværk:
– TDCs netværk er blandt de bedste – hvis ikke dét bedste – når det kommer til at tilbyde både 4G- og 5G-dækning. Deres netværk dækker 99,3% Danmark (det gælder også for 5G). Teknologisk Institut gav derfor TDC karakteren “meget god”.
– Telenor fik ligeledes karakteren “meget god” af Teknologisk Institut. Deres 4G-netværk dækker 99,3% af landet – ligesom TDC – men 5G-forbindelsen dækker “kun” 28,1%.
– Også Telias netværk er bedømt som “meget god”. 4G-netværket strækker sig over 98,8% af Danmark, mens 5G-netværket dækker 28%.
– Teleselskabet 3 fik en bedømmelse som “god”, altså en lidt lavere score end de ovenstående. Her dækker 4G-netværket 94% af det ganske danske land, mens 5G-netværket strækker sig over 55,4%.
TDC tilbyder den bedste dækning
Ifølge tallene fra Teknologisk Institut kan vi konkludere, at TDCs dækning er den bedste. Med selskabets mobilmaster kan du få både 4G- og 5G-netværk i hele landet. Det er en stor fordel, hvis du fx har en 5G-telefon, og du gerne vil sikre dig, at du kan få dækning.
Telenor og Telia får også en flot score, mens 3 scorer en smule lavere – til trods for at deres 5G-netværk faktisk dækker mere af Danmark. Selvom 5G-netværket er bedre hos 3, har selskabet nogle andre ulemper.
Teknologisk Institut har således målt, at 5G-telefonen går på 3G-netværket flest steder, hvis den ikke kan fange et 5G- eller 4G-netværk. Og dét giver dig jo ikke den bedste og hurtigste forbindelse.
Hvilke selskaber lejer hvilke master?
Du behøver ikke nødvendigvis få mobilabonnement hos TDC for at få glæde af det gode netværk. Du kan også få et mobilabonnement hos ét af de selskaber, der lejer sig ind på TDCs mobilmaster.
Det fungerer nemlig sådan, at de teleselskaber, som opsætter og ejer mobilmasterne, lejer netværket ud til andre selskaber. Derfor kan du altså også få glæde af TDCs net, hvis du har et mobilabonnement hos YouSee, Telmore og Eesy.
Er Telmore, Eesy eller YouSee bedst? Ja, det afhænger så igen af dine personlige behov og præferencer. For nogle er YouSee bedst, mens andre foretrækker Telmore. Men den gode nyhed er, at du kommer på TDCs super netværk med alle tre mobilabonnementer.
Både Call Me og CBB Mobil benytter Telenor og Telia, og Oister benytter 3. Som du kan forstå, forholder det sig altså sådan, at mobilselskaberne lejer sig ind på de forskellige master. Der er omkring 30 teleselskaber i Danmark, og de lejer sig alle ind på de eksisterende mobile netværk.
Undersøg de enkelte selskaber
Det er værd at undersøge, hvilke mobilmaster det selskab, du har i kikkerten, bruger. På den måde kan du finde ud af, hvad kvaliteten af dækningen er. Det er også vigtigt at vide i forhold til, hvor du bor, så du sikrer dig, at netværket faktisk dækker dig.
Det gælder især, hvis du har en 5G-telefon, og du gerne vil på det lynhurtige 5G-netværk. Den nyeste teknologi understøtter 5G, og det skal du selvfølgelig benytte dig af, hvis du kan. Det kan du imidlertid kun, hvis du vælger mobilabonnement hos et selskab, som dækker dit område med 5G.
Populære teleselskaber
Der er omkring 30 forskellige mobilselskaber i Danmark. Det betyder, at der er nok at vælge mellem, når du skal finde dit mobilabonnement. Så hvordan i alverden tager man lige en god og oplyst beslutning?
For det første skal du afdække dit nuværende forbrug, så du kan finde et abonnement, der matcher dit behov bedst muligt. Det bedste mobilabonnement er nemlig uden tvivl dét abonnement, der passer bedst til dig.
For det andet kan du undersøge, hvilke abonnementer og teleselskaber, som er særligt populære. Det giver et indblik i kundetilfredsheden, og du kender sikkert udtrykket, “kunden har altid ret”.
Bedste mobilabonnement ifølge kunderne
Det kan være meget hjælpsomt og oplysende at kigge på andre kunders vurderinger af mobilabonnementer. Hvad mener de er det bedste mobilabonnement og mobilselskab? I denne forbindelse kan det anbefales, at du bliver gode venner med Trustpilot.
På Trustpilot kan du tjekke alle de forskellige mobilselskaber ud og se, hvad forbrugerne mener om dem. Du kan få et indblik i, hvor mange stjerner de har fået, samt hvordan deres abonnementer, priser og kundeservice er.
“Bedst i test”-mobilabonnementer
Udover forbrugernes anmeldelser kan du også kigge på online tests. Der ligger et hav af tests af de bedste mobilabonnementer på nettet, så der er nok at tage af. Vælg en troværdig side, hvor du stoler på ekspertens anbefaling.
Det er også et stort plus, hvis der ikke reklameres for nogen teleselskaber, men testen udelukkende er baseret på oplevelsen med abonnementet.
Finder du en god og troværdig test, kan du komme rigtig langt i din jagt på det bedste mobilabonnement. Et abonnement, som er blevet kåret til “Bedst i test”, vil som regel være værd at kigge nærmere på.
Træt af research? Vi hjælper dig
Det kan virke som lidt af en mundfuld virkelig at skulle gå i dybden med researchen. Det kan tage tid at læse kundeanmeldelser og finde troværdige tests.
Derfor har vi forsøgt at gøre livet lidt lettere for dig. Nedenfor har vi samlet en liste over nogle af de mest populære mobilselskaber i Danmark. De tilbyder alle mobilabonnementer, som høster ros hos enten kunder, eksperter eller begge dele.
Selskaberne er udvalgt på baggrund af nogle forskellige kriterier. Det kan eksempelvis dreje sig om kundernes anmeldelser, online tests, antallet af søgninger på Google, omtale i medierne og lignende.
Disse selskaber hitter i Danmark:
– TDC
– YouSee
– Telmore
– Oister
– 3
– Telia
– Call Me
– Eesy
– OK Mobil
Hvad er inkluderet i mit mobilabonnement?
Grundstenen i de mange mobilabonnementer på markedet er naturligvis den samme: Mobiltelefoni, så du kan få fat i dine nære, kære og bekendte med telefonen. I dag er der imidlertid mange andre godbidder, der kan være inkluderet i abonnementet.
Hvilke? Det går vi i dybden med nedenfor.
Mobilt bredbånd og dataroaming
Langt de fleste danskere vælger i 2022 et mobilabonnement med mobilt bredbånd. De færreste kan, og vil, leve uden data og internet inkluderet. Det tager teleselskaberne selvfølgelig højde for. Derfor skal du nærmest gøre dig umage for at finde et abonnement uden mobilt bredbånd i dag.
Mængden af data kan imidlertid variere fra abonnement til abonnement. Det er vigtigt, at du finder en løsning med en mængde data, der passer til dit behov – det vil sige ikke for meget, og ikke for lidt.
Får du for meget data, betaler du for noget, du ikke bruger. Og det er jo bare træls. Får du for lidt data, nedsætter teleselskabet som oftest hastigheden på dit mobile bredbånd. Det giver dig en mindre god forbindelse.
Prisen på mobilt bredbånd kan også variere. Det gælder især, hvis du kan bruge data i udlandet (det kaldes også for dataroaming). Her kan priserne svinge meget, og det er vigtigt at være opmærksom på. Find et abonnement, der tilbyder fordelagtige løsninger til folk, der rejser en del.
Ikke alle mobilabonnementer tilbyder 5G
4G er i dag det mest almindelige netværk, og det dækker hele Danmark. Det er den fjerde generation af det mobile bredbånd, hvorimod 5G er den femte – deraf navnet.
5G er en smule mindre almindeligt end 4G, men det er på vej frem. Det er dog langt fra alle abonnementer, som inkluderer 5G. Hvis du har en 5G-telefon, skal du derfor sikre dig, at abonnementet passer.
Derudover skal du også sikre dig, at der overhovedet er 5G-netværk i dit område. Det er ikke hele Danmark, som er dækket af den femte generation af mobilnettet. Det giver ikke meget mening at investere i en 5G-telefon eller -abonnement, hvis der ikke er 5G, hvor du bor.
Fordelene ved 5G:
– 5G er den hurtigst mulige internetforbindelse til din mobil.
– Det giver dig helt optimalt trådløst internet, når du er på farten – såfremt der er 5G i området.
– Ofte vil 5G endda være hurtigere og mere effektivt end din WiFi-forbindelse.
Vil du streame musik med abonnementet?
I dag har du den skønne mulighed, at du kan få streaming af musik med mange mobilabonnementer. Savner du at lytte til musik med dit nuværende abonnement – eller vil du bare gerne bruge streaming-tjenesterne lidt billigere – kan det altså være en god mulighed.
Mobilabonnementer med musiktjeneste kan være udformet på forskellige måder. Musiktjenesterne kan eksempelvis variere. Mens nogle mobilabonnementer giver adgang til Spotify, kan du med andre lytte til Tidal.
Nogle andre populære musiktjenester er Telmore Musik og YouSee Musik. Du kan få adgang til både Telmore Musik og YouSee Musik, Spotify og Tidal ved at vælge bestemte abonnementer.
Du kan selvfølgelig sagtens benytte en tjeneste som Spotify, selvom den ikke er med i dit mobilabonnement. Imidlertid kan det give dig billigere adgang til tjenesten, at du betaler for den igennem dit abonnement.
Så selvom abonnementet måske er en lille smule dyrere, kan det altså gøre en positiv forskel for din overordnede økonomi.
Populær musik-streaming på mobilabonnement:
– Spotify
– Tidal
Streaming af film og serier
Det er ikke kun streaming af musik, du i dag kan få inkluderet i dit mobilabonnement. En hel del mobilabonnementer giver også adgang til ubegrænset streaming af film og tv-serier. Ligesom med musikken kan det gøre det en del billigere at bruge tjenesten.
Hvis du i forvejen ser meget Netflix, kan det bedste mobilabonnement for dig måske være ét, hvor streaming-tjenesten er inkluderet. Det kan være en god besparelse i forhold til at betale for Netflix seperat.
Det er naturligvis bedst, hvis det er din yndlings-streaming-tjeneste, som er inkluderet i dit abonnement. Vælg derfor en løsning, hvor du får den helt rette tjeneste med i købet.
Populære streaming-tjenester på abonnement:
– Netflix
– Max
– TV2 Play
Kom godt i gang med dit nye mobilabonnement
Du er nu blevet langt klogere på at vælge mobilabonnementer, og finde det bedste til dine behov. Først og fremmest handler det om at afdække dit forbrug, kende dit behov og finde et godt match på markedet.
Der er ingen, der siger, at du skal bruge mange penge på mobilabonnementer. Når du ved, hvad du har brug for, kan du finde den billigst mulige løsning. På den måde kan du finde et abonnement, som du bliver rigtig glad for.
Vi ønsker dig rigtig god fornøjelse med dit nye mobilabonnement, og håber, at du kommer godt i gang! Du kan altid vende tilbage til guiden her, hvis du bliver i tvivl om det ene eller det andet. Du kan hoppe ind i lige det afsnit, du har brug for at læse.
I det følgende kan du få svar på de mest almindelige spørgsmål om mobilabonnementer, hvordan man skifter abonnement, vælger det bedste og meget mere.
FAQ – Almindelige spørgsmål
Er det svært at skifte abonnement?
Det er heldigvis ikke svært at skifte abonnement. Faktisk er det let! De fleste teleselskaber kan nemlig ordne det hele for dig. Du informerer bare din nye udbyder om, at du gerne vil skifte abonnement. Så tager de sig af at overflytte dig, og eventuelt dit nummer.
Undlad at opsige din aftale, inden du får dit nye abonnement – det foretrækker dit nye selskab sig måske at tage sig af.
Hvor får jeg den bedste mobildækning?
Du får helt optimal dækning med TDCs netværk. Teknisk Institut har lavet undersøgelser i både 2021 og 2022, der viser, at TDC er det bedste. Det gælder ikke bare for deres 4G-netværk, men også 5G, som dækker stort set hele Danmark.
Hvis du skal have nyt mobilabonnement, er det altså værd at overveje et selskab, som benytter sig af TDCs forbindelse.
Kan jeg skifte mobilabonnement og beholde mit nummer?
Du kan sagtens skifte mobilabonnement og samtidig beholde dit nummer. Du kan også vælge at skifte dit nummer, hvis du hellere vil det. Mange mobilselskaber tilbyder at ordne det hele for dig.
Du skal bare informere dem om dine ønsker i forhold til dit nummer, så tager de sig af det. Du kan altså med fordel overveje, om du er glad for dit nuværende nummer, eller om du lige så gerne vil have et nyt.
Hvad er de bedste mobilabonnementer?
Der er mange gode mobilabonnementer derude, så du kan sagtens forvente, at dit nye abonnement er super. Det bedste mobilabonnement er det, der svarer bedst overens med dine behov. Det skal passe til dit forbrug af tale, SMS, MMS, GB-data med mere.
Er Oister bedst, eller er YouSee, Telmore, OK Mobil eller Eesy bedre? Det afhænger helt og holdent af dine behov. Det bedste abonnement for dig passer desuden også til din økonomi og dit budget.
Hvad er det billigste abonnement på markedet?
Er du på jagt efter det billigste mobilabonnement på det danske marked? Så skal du vælge en meget basal løsning, når du skal skifte mobilabonnement. Det er ikke her, du får ubegrænset fri data eller en masse ekstra ting inkluderet i prisen.
Du skal dog overveje, om det er det bedste abonnement for dig. Hvis du bruger mere GB-data, end der er inkluderet i dit abonnement, risikerer du, at det bliver dyrere på den lange bane.
Hvordan kan jeg sammenligne mobilabonnementer?
Alle mobilselskaber er forskellige, selvom de grundliggende tilbyder det samme. Så hvordan sammenligner du dem for at finde de bedste mobilabonnementer? Her er nogle faktorer, du kan sammenligne udbyderne på:
– Hvor god er dækningen?
– Er der fri tale, fri SMS/MMS og fri data?
– Kan du bruge GB-data i udlandet, og hvad er prisen?
– Får du ekstra ting inkluderet i prisen – fx Spotify og Netflix?
– Kundeservice. Det bedste abonnement har super kundeservice!
Har alle abonnementer fri SMS?
Det er ikke alle abonnementer, som har fri SMS/MMS. Kigger du på et helt billigt mobilabonnement, kan du godt risikere, at det ikke har fri SMS.
Ikke desto mindre har rigtig mange mobilabonnementer i dag fri SMS, ligesom mange har fri tale. Du kan også få mobilabonnementer med fri data, hvis det er dét, du ønsker. Det koster selvfølgelig lidt ekstra.