Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk

Det er 35 år siden BMW åbenbarede den første M3 for verden og dermed satte standarden for toptunet køreglæde.

Nu fører de arven videre med de spritnye modeller BMW M3 Competition og BMW M4 Competition, så du kan vælge mellem en sportslig coupé eller en rummelig familiebil – motoren er den samme sekscylindrede rækkesekser med masser af spark.

Her i artiklen kigger vi nærmere på de hidsige M-brødre.

På billedet ovenover ser du BMW M4 Competition til venstre og BMW M3 Competition til højre.

Ægte M-muskler

0-100 km/t er overstået på 3,9 sekunder og 0-200 km/t runder du på 12,5 sekunder – hvis du er på Autobahn, selvfølgelig.

Det er lige præcis, som det skal være, når der er et M-logo på bilen. M3 Competition og M4 Competition er nemlig udstyret med enorme overarme i form af en sekscylindret rækkesekser med M TwinPower Turbo-teknologi, som leverer hele 510 hestekræfter og et moment på 650 Nm. De voldsomme kræfter ryger så direkte til baghjulene via en ottetrins M Steptronic automatgearkasse med Drivelogic og tre skifteprogrammer.

Ja, de er selvfølgelig baghjulstrukne og yderst villige til at ryge sidelæns gennem svingene på det sjove måde. Det er lige præcis essensen af en BMW med M-logoer.

BMW's nye M-bæster er klar til sjov

BMW M3 Competition har fire døre og masser af plads til den travle familiefar.

Smid så lige Adaptiv M-affjedring med elektronisk styrede støddæmpere, M Servotronic og mulighed for at tilvælge M Carbon keramiske bremser oveni hatten, og så har du to rene køremaskiner, der kan få enhver mand til at smile over hele femøren.

Så er det lige meget, om du vælger en M3 Competition eller en M4 Competition, for de er begge toptunede asfalt-ædere.

BMW's nye M-bæster er klar til sjov

BMW M4 Competition er mere sporty at se på.

Født i “Det Grønne Helvede”

Nürburgring, som også kaldes “Det Grønne Helvede” er det perfekte sted at teste biler. Den lange bane indeholder både snoede og hurtige strækninger, der kan udfordre enhver bil, og de nye M3 Competition og M4 Competition er testet grundigt på den krævende asfalt.

Bilerne er faktisk udviklet sideløbende med BMW M4 GT3 racerbilen, som fra 2022 skal deltage i “Customer Racing”, så M-egenskaberne er toptunede med erfaringerne fra racing-verdenen.

BMW's nye M-bæster er klar til sjov

De nye M-modeller oser generelt af sport.

De er forsynet med en ekstremt stiv karrosseristruktur, som gør dem perfekte til en tur på banen, hvis du har mod på sådan noget. En afstikker til Nürburgring er jo oplagt.

Her kan du så fornøje dig med teknologi som M Drift Analyser, M Laptimer og M Traction Control, så du kan få det meste ud af din banekørsel. Der er for eksempel hele ti forskellige trin i M Traction Control, så du kan få kontrol til fingerspidserne.

Skal du så gå all in, er der en M Race Track Package, som kan bestilles som ekstraudstyr. Her er din bil 25 kilo lettere og udstyret med M Carbon keramiske bremser, M letvægtshjul og M Carbon sæder i kabinen.

BMW's nye M-bæster er klar til sjov

Nå, men lad os slutte artiklen med en fed video, der sparker dæk på de nye Bimmere. De er godt nok lækre.


Se andre seje sager om: