Denne artikel indeholder sponsorerede links.
Læs om Kryptovalutas Rolle i Gaming Lige Her!
Kryptovaluta er godt i gang med at revolutionere økonomien – og det inkluderer også in-game økonomier. Læs alt om hvad kryptovaluta har gjort – og kan gøre!
Kryptovaluta og Gaming: Udforsker Fremtiden af In-Game Økonomier
In-game økonomier har i lang tid været en væsentlig del af spilindustriens indtægt, og måden de laver adfærdsdesign på i deres spil. For flere år siden var der en fast konsensus: Når man havde købt et spil, så fik man adgang til alt i spillet.
Dette er dog ikke altid tilfældet længere. Selvom mange spil stadig er sådan, så er der nogle spil der kræver at man bruger penge på funktionerne. Dette er eksempelvis tilfældet for klassiske casinospil, som man eksempelvis kender dem fra casinoer som spillemaskiner på nettet, hvor det jo lige netop handler om at bruge – og vinde penge.
Det er dog også i stigende grad tilfældet når det kommer til andre spil som ikke decideret har noget at gøre med casinospil. Det kan eksempelvis være skydespil, strategispil eller lignende. Disse økonomier varierer også i forhold til hvor vigtige de er for spillet. I nogle spil er det ganske uskyldigt, hvor det handler om at kunne købe og sælge skins, hvor det i andre tilfælde er blevet en decideret levevej.
Hvorfor er Kryptovaluta Relevant?
Da kryptovaluta første gang blev lanceret i spil, ændrede det in-game økonomierne for bestandigt. Kryptovalutaer beviste, at det faktisk var muligt at designe spil hvor det rent faktisk var spillerne der var i centrum, og som blev tilgodeset.
Denne udvikling blev af mange personer set som værende en slags revolution, og en modstand overfor de mange tiltag gaming industrien har indført tidligere, hvor gamerne stod tilbage med en følelse af, at de konstant skulle betale for spil – og indhold i spillene, og dermed følte sig mere og mere udnyttede af en industri der tjente milliarder.
Gamerne blev især sure, da nogle store spilhuse luftede idéen om at tilbyde reklamer i deres spil, hvilket gjorde gamere af alle aldersgrupper direkte rasende. Om man er enig med gamerne eller spiludviklerne må være op til éns egne personlige præferencer, men der er ingen tvivl om at spiludviklerne er nødt til at gå en meget forsigtig balancegang, for ikke at skræmme deres publikum væk.
Hvordan Påvirker Kryptovaluta Spillene (og spillerne)?
Ét af de mest kendte krypto spil, er nok Axie Infinity, der under corona pandemien rent faktisk kunne redde folk ud af hvad der virkede som en gigantisk økonomisk krise. Det var især i fattige områder af verden, hvor arbejdere blev sendt hjem som grundet af lukninger af arbjedspladserne, der nu stod uden indtægt.
Med Axie Infinity kunne de spille blockchain spil, og samtidig tjene penge via det native token. Dette var en sand revolution inden for gaming, og gjorde det tydeligt for spillere, at det rent faktisk var muligt at skabe spil hvor spillerne rent faktisk fik noget ud af det – og ikke bare blev udnyttede for deres penge.
Dette var et sandt point-of-no-return, som spiludviklerne indædt kæmper for nu at få kontrollen over. På den anden side er flere indie udviklere nu begyndt at lave deciderede platforme, hvor det hele er baseret på Blockchain teknologi, og har muligheden for at give spillerne magten tilbage.
Kan de Traditionelle Spilhuse Omstille sig Hurtigt nok?
Med en værdi på næsten 400 milliarder dollars (i 2023), er der ingen tvivl om at der er ekstremt mange penge i gaming sektoren. Så om de traditionelle spilhuse kan omstille sig hurtigt nok, er nok snarere et spørgsmål om ønske, end det er om evne.
Det farlige ved branchen er, at det ser ud til at det snart ikke er nok, udelukkende at levere gode spil. Uanset hvor godt et spil er, viser det sig i stigende omfang at det stadig er nødvendigt at behandle spillerne ordentligt, hvis man ønsker at gøre det til en god forretning.
I takt med at spillerne i stigende grad er begyndt at udvise utilfredshed over måden de bliver behandlet på, er deres ønske om at samle sig også steget. Derfor finder man masser af foraer, chats (eksempelvis på Discord og Telegram), hvor gamere i større udstrækning er begyndt at “forene” sig.
Dette er noget spilhusene skal være opmærksomme på, da der ikke skal meget til for at miste gamernes tillid, og i takt med at der bliver flere og flere steder gamerne kan tage hen, bliver det også tilsvarende sværere for spiludviklerne at fastholde dem.
Når man samtidig ser på at mange af de nye spil der kommer til, er designet til at kunne bruges af alle – uden man behøver have den største “Gaming Rig”, så bliver det væsentligt lettere for disse indie udvikler og platforme, at kunne stjæle spillere fra større huse.
Man ser eksempelvis dette i den ekstreme succes der er bag Minecraft og Fortnite, som værende gode eksempler på spil, der på rekordtid har fået en massiv spillerskare bag sig. Og dette er vel at mærke spil, der af mange traditionelle spilhuse blev anset som værende af elendig kvalitet, og som aldrig ville kunne klare sig på det åbne marked.
Så hvorvidt spilhusene kommer til at klare sig i sin nuværende form, og om de formår at fastholde deres dominans i markedet, kommer absolut til at handle om deres evne og ønske til igen at invitere gamerne indenfor – på deres vilkår.