Flyselskaber er forpligtede til at hjælpe dig, hvis dit fly er forsinket eller bliver aflyst. Her giver vi dig en oversigt over dine rettigheder som kunde af et flyselskab.

Europa: Flere og flere rejsende oplever problemer med både forsinkede eller aflyste fly, både når det kommer til arbejdsrejser og ferie. Men du behøver ikke at finde dig i det og bare trække på skuldrene.

Ifølge The Financial Times bliver flyselskaberne nødt til at tænke sig om. Magasinet har gennem en undersøgelse fundet ud af, at der i 2018 er sket en fordobling af forsinkede flyrejser indenfor Europa i forhold til året før. Sammenlagt drejer det sig om forsinkelsestid på 19,9 millioner minutter. Det skal også nævnes, at trods det rekordhøje antal flyrejser i Europa, så er mængden af forsinkelser stadig langt over det forventede, som altså var på i alt 14,3 millioner minutter.

Kunde, kend dine rettigheder!

Selvom det kan ske tit, så skal du ikke acceptere at dit fly er forsinket eller aflyst. Ifølge AirHelp er der stadig mange, som ikke kender deres rettigheder som rejsende, og hvordan man går til værks for at få den rette kompensation. AirHelp er en tjeneste som hjælper rejsende med at få kompensation fra flyselskaber ved blandt andet flyforsinkelser.

Her følger nogle vigtige råd, hvis du er i tvivl om hvad du skal gøre.

  1. Husk at beholde dit boardingpass eller kvittering på købet af din billet, begge skal gerne vise dit bookingnummer. Det er vigtigt gemme bookingnummeret, som er en seks cifret kode, der kan indeholde både tal og bogstaver.
  2. Undersøg hvorfor flyet er forsinket. Nogle gange kan det skyldes noget, som flyselskabet ikke kan gøre for, og det kan f.eks gøre det lidt sværere at få kompensation.
  3. Hvis dit fly er forsinket og du må vente i lufthavnen, eller det er aflyst og du skal have en ny rejse, så må du gerne stille ekstra krav til flyselskabet. Ved aflyst fly kan du bede om en ny billet. Men hvis du skal vente i lufthavnen,og ender med både ekstra mad og drikke omkostninger, så skal du ikke være bange for at bede om passende kompensering for dette af flyselskabet.
  4. Hvis du skal vente natten over på et nyt eller et meget forsinket fly, så kan du også bede flyselskabet om at betale for et hotel. I disse tilfælde er det vigtigt at du beholder kvitteringer på alt, så du senere kan sende dem til flyselskabet.
  5. Skriv ikke under på formularer eller andre papirer, hvis du frygter at det kan minimere dine rettigheder.

Vi håber at du føler dig mere sikker frem mod din næste flyrejse med disse tips fra Vendelbo Posten. Nu er du klar til at håndtere både forsinkelser og aflysninger, og husk at kunden altid har ret, så hav tålmodighed og vilje. Det mindste flyselskabet kan gøre i sådanne situationer, er at give kompensering for mad og transport omkostninger, og/eller give dig en ny flyrejse.