Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
Det er virkelig en udstyrssport at have hele familien med på tur, og i mit tilfælde skal jeg både have plads til to små knægte på henholdsvis to år og tre et halvt år, en hund og en kone – sidstnævnte kan faktisk være den sværeste at tilfredsstille. Derfor var jeg også lidt påpasselig med at oversælge Opel Crossland X til hende, da jeg blev tilbudt at teste bilen i to uger for at se, hvordan den håndterer at have kernefamilien med på slæb. Men de bange anelser blev hurtigt gjort til skamme, for selvom det er den “billigste” af modellerne i Opels crossover-sortiment, så giver den virkelig værdi for pengene, og den kan sagtens forkæle familien med plads, sikkerhed og fede funktioner. Følg med her i artiklen, og så er du sikkert også solgt, når du ser prislisten i bunden.
DER ER SKÅRET HELT IND TIL BENET I DET PRAKTISKE DESIGN
Det vil altid være en smagssag, når det kommer til design, men jeg synes virkelig, Opel Crossland X rammer helt rigtigt, for den udgiver sig ikke for mere, end hvad den er. En hamrende praktisk familiebil, hvor alt er simpelt. Jeg har installeret den ældste unge på forsædet, den yngste bag passagersædet og konen lige bagved mig bag rattet, og det er herligt at se, at der er så meget benplads, at selvom knægtene forsøger at gnubbe deres beskidte sko efter en tur i skoven op på instrumentbræt og sædet foran, så kan de simpelthen ikke nå. Ellers er bilen jo sølet ind i fodaftryk med det samme. Der er desuden ISOFIX, højt til loftet og masser af plads til både barnevogn og hund bagi bilen, så den slipper for at komme med ind på sæderne. Tak for det, Opel. Så er der styr på det hele, og jeg spørger lige til konen, om hun har plads nok på bagsædet, hvortil hun svarer: “Der er næsten for meget plads.” Med et glimt i øjet, selvfølgelig. Men hvis hun sad trangt, skulle hun nok få det sagt. Tro mig.
Opel har i øvrigt lavet en ret lækker video med deres SUV X-Range bestående af Crossland X, Mokka X og Grandland X, og du ser den lige her.
Og så er der farmand i førersædet. Det er en ren fornøjelse at sidde bag rattet i Crossland X, for selve siddepositionen er dejligt høj, og instrumentbrættet indeholder kun de mest basale funktioner med aircondition og infotainmentsystem med en fremragende og virkelig overskuelig GPS, så der ikke er noget til at stjæle opmærksomheden fra vejen, når ungerne hyler efter en is og lillemor brokker sig over, at der er skruet ALT for meget op for varmen og at hun i øvrigt er ved at tisse i bukserne. Så kan det godt være svært at holde hovedet koldt, og det er det i øvrigt også her i bilen, men stresset er trods alt holdt på et minimum. I hvert fald fra bilens side. Familien er en anden sag, for selvom jeg elsker ungerne og konen, kan de godt være noget af en mundfuld.
DET SMARTE UDSTYR REDDER DAGEN
Det nytter ikke noget, at alle sidder godt i bilen, hvis den ikke beskytter dem, hvis det skulle gå galt. Men jeg føler mig 100% sikker i Crossland X. Den har selvfølgelig fem stjerner i Euro NCAP, så det værst tænkelige trods alt højest sandsynligt ikke ender katastrofalt, og der er desuden alle tænkelige sikkerhedsanordninger som standard med træthedsvarsel, vognbaneskiftalarm og fodgængeralarm, mens du kan krydre den med ekstraudstyr som trådløs opladning af mobilen, Head-Up display – det er i øvrigt virkelig liret – og en Park & Go Premium pakke med et 180 graders panorama-bakkamera, der viser et billede af bilen oppefra, når du navigerer trange forhold og parkerer. Jeg skulle lige vænne mig til panorama-bakkameraet, men når først du vænner dig til det, er det virkelig vanedannende, for du kan hurtigt og elegant parkere på steder, du måske normalt ville fravælge, fordi det kræver for meget arbejde at krænge bilen på plads. Her holder du bare øje med skærmen, og så er det som at have en kammerat til at stå og guide dig på plads. Det koster selvfølgelig lidt ekstra for sådanne funktioner, men jeg er slet ikke i tvivl om, at de er pengene værd. Til gengæld får du tjenesten Opel OnStar med som standard, og det er en ret lækker detalje. Du trykker bare på OnStar-knappen, og så er der direkte forbindelse til en dansk-talende medarbejder, der kan finde parkeringspladser og hoteller for dig og hjælpe i tilfælde af uheld på vejen. Kvinden i OnStar teamet kan desuden guide dig frem til det nærmeste hotel, tankstation og meget mere, så du ikke selv fjerner fokus fra vejen ved at flytte blikket til navigationen. Det er bare god service fra Opel.
ET LET REGNESTYKKE
Læg de smarte funktioner oveni rummelighed og ekstremt praktiske anvendelsesmuligheder for enhver børnefamilie – okay, alt over tre børn er måske at presse den – og så har du et ret let regnestykke, der gør det til en yderst fornuftig investering. Jeg kørte rundt i en fuldt udstyret variant med en 1,2 liters benzinmotor med 110 hestekræfter, og selvom den ikke banker fra alt andet på vejen, så er det stadig ikke nogen sløv padde, og når du cruiser med familien, skal du jo heller ikke køre ræs. Priserne starter fra 178.980 kroner, hvilket må siges at være fuldstændigt fair og endda ret billigt, når man tænker på, hvor meget bil du får for pengene. Du kan selv tjekke de officielle prislister og ekstraudstyr fra Opel herunder, og så skal det også lige nævnes, at den kan leases fra 2.095 kroner om måneden med en udbetaling på 9.995 kroner. Men du bliver jo først rigtigt solgt, når du selv har prøvet at køre i bilen, så book du bare en prøvetur hos din lokale Opel-forhandler. Og tag endelig konen med, for hun er nem at overbevise.
SE LEASING-TILBUDDENE VED AT TRYKKE HER
DU KAN OGSÅ LEGE MED AT BYGGE DIN EGEN OPEL CROSSLAND X VED AT TRYKKE HER
Se andre seje sager om: Opel, Opel Crossland X