Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
Da Hyundai sidste år viste konceptbilen Vision T, der skulle danne ramme for den nye Tucson, krydsede vi fingre for, at de ville beholde designet. Det plejer jo at blive nedtonet kraftigt, når et koncept skal i produktion.
De har heldigvis lyttet, for dette års udgave af Hyundai Tucson har beholdt de skarpe linjer, og det er mega fedt, at de tør holde ved visionerne.
Her i artiklen kigger jeg nærmere på den nye SUV, der virkelig skiller sig ud fra mængden med et knivskarpt ydre og et indre med masser af luksus.
Vi starter lige med en video med en rundvisning af hele bilen.
Parametrisk design
Hyundai kalder selv de nye former for et parametrisk design, og i praksis betyder det, at de enkelte streger i sin helhed danner et mønster. Det ser du for eksempel tydeligt fra siden, hvor der fremkommer et stort “Z”, mens selve kølergrillen nærmest er et helt kunstværk i sig selv, fordi selve lygterne er smukt integreret i mønsteret. Så er det bare ekstra fedt, at lygterne faktisk forsvinder, når du slukker lyset, for så ligner lysfelterne bare en del af kølergitteret.
Det er lige præcis sådan nogle små detaljer, jeg godt kan lide, når jeg kigger efter biler.
Så er det da klart, at nogle vil synes, designet er for ekstremt og kantet. Men hvis du prøver at gøre alle glade, glæder du ingen. Jeg synes, de skarpe kanter er en fryd for øjet. I mine øjne er den nye Hyundai Tucson mega lækker.
Designet er frækt uden at være for meget, og den kan sagtens tillade sig at være lidt provokerende, for kvaliteten er totalt i orden. I stedet for at kopiere alle andre, er Hyundai gået sine egne veje, og Tucson kører stensikkert stilen i hus, fordi den store helhed bakkes op af små gennemtænkte detaljer.
Det parametriske design byder nemlig for eksempel på skarpe skærmkasser, et logo integreret i bagruden, en skjult bagrudevisker oppe under tagspoileren og et hav af andre små, men vigtige, features.
Det er ret futuristisk, og det fungerer bare. Som med et maleri, kan du beundre bilen og hele tiden finde nye og spændende ting. Det sjove er så, at det komplekse ydre står i skærrende kontrast til indesiden, og det kigger vi nærmere på i næste afsnit.
Rå udenpå – rolig indeni
Når du sætter dig ind bag rattet i den nye Hyundai Tucson bliver du mødt af en helt ny verden.
Hvor det dynamiske design udenpå forfører dig med kontrolleret kaos, får du i kabinen en helt anden form for enkel elegance. Ja, en indre ro.
Det er lige præcis sådan jeg foretrækker det. Jeg vil da gerne have en bil, hvor jeg lige skal kigge mig over skulderen for at få et glimt af den, når den er parkeret, men når jeg kører den, skal betjeningen bare være simpel, og jeg vil ikke distraheres fra vejen.
Det er lige præcis tilfældet her.
Kabinen er domineret af rolige linjer, hvor især de brede luftdyser holder designet minimalistisk, og det fortsætter med betjeningen. Det digitale cockpit skærer nemlig ind til benet og fodrer dig med de væsentligste informationer, så du ikke bliver distraheret unødvendigt, og du får desuden touchknapper med kontrol til fingerspidserne, og her om vinteren er det ret genialt, at du kan betjene knapperne med handsker på.
I det hele taget er der lækkert i kabinen, for de fede funktioner bliver bakket op af kvalitetsmaterialer og en samlekvalitet, der er ret exceptionel for en bil til lige knap 280.000 kroner. Ja, det koster den altså.
Hvem er den til?
Det er klart, at det aggressive design deler vandene. Derfor vil der også være en stor portion mennesker, der ikke engang vil overveje den nye Hyundai Tucson.
Fair nok, sådan er det jo, og sådan skal det være.
Det betyder så til gengæld også, at der vil være en del derude, som er vilde med designet, og jeg er en af dem.
Hvis du er i samme båd og leder efter en ny bil med frække former, masser af plads, fede feature og luksus, så skylder du i det mindste dig selv at komme ud til en forhandler og prøve en tur.
Hyundai Tucson koster fra 279.995 kroner, hvis du køber den kontant, men der er også privatleasing med en udbetaling på 14.995 kroner og en månedlig ydelse på 3.695 kroner.
Det er i virkeligheden en virkelig fair pris, for du får pænt meget bil for skillingerne.
Se andre seje sager om: Hyundai