Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
Hvis du i dag vil investere i en ny cykel, skal du starte med at vurdere, om der skal en elmotor med på turen eller ej, men den nye Gtech eBike gør det faktisk til en let beslutning. Det skal der selvfølgelig. Jeg er i hvert fald helt solgt på konceptet efter at have cyklet rundt på det hvide lyn her i sommerens begyndelse med fremragende vejr, og her får du 4 fede grunde til, at den er hele investeringen værd – og faktisk giver kæmpe værdi for skillingerne.
1. DEN ER LIGE TIL AT GÅ TIL OG LET AT CYKLE PÅ
Det enkle er oftest det bedste, og det beviser Gtech eBike til perfektion. Der er absolut ingenting til at stjæle din opmærksomhed, og den ligner en ganske almindelig cykel – bare med en sort vanddunk på stellet. Det betyder også i praksis, at du bare springer på nakken af cyklen og bruger den som en helt almindelig cykel. Jeg blev faktisk lidt overrasket over, hvor simpelt det fungerer, for du sætter bare batteriet på plads, og så cykler du ellers, som du plejer, mens den elektriske magi hjælper dig på vej uden at gøre noget stort væsen ud af sig. Når du træder i pedalerne, hjælper elmotoren dig med at nå op på 25 km/t – ifølge EU-lovgivningen må elmotoren ikke hjælpe dig til at køre hurtigere end 25 km/t – så du føler faktisk bare, at der er ekstra energi i benene, og det bliver du især glad for, når der kommer en grov stigning eller modvinden river i ansigtet. Og batteriet klarer snildt en rækkevidde på 50 kilometer, hvilket jeg i praksis har erfaret er mere end rigeligt til de daglige ture og faktisk gør, at jeg nøjes med at tage batteriet med indenfor og smide i stikkontakten hver tredje dag. Det er selvfølgelig op til det individuelle behov, men for de fleste er det mere end nok.
2. DESIGNET SIDDER LIGE I SKABET
Ja okay, design vil altid være en smagssag, men jeg synes, Gtech har ramt den meget godt. Det er ikke noget der stikker ud fra mængden, men det ligner heller ikke bedstemors jernhest. Udover batteriet på stellet er der heller ikke noget til at signalere for omverdenen, at du sidder på en elcykel, for motoren er integreret i baghjulet, og der er hverken gashåndtag eller lignende eller en cykelcomputer på styret. Bare det essentielle. Med en samlet vægt på 16 kilo takket være et aluminiumsstel, skal du heller ikke være nervøs for at løbe tør for strøm og slet ikke komme nogen steder, for selvom det er mere end en almindelig cykel, er det overhovedet ikke så meget, at du ikke kan bruge benkraft alene til at få fart. Selvom det selvfølgelig er bedst med assistance fra elmotoren.
3. COMPUTEREN GØR ALT ARBEJDET
Det er rigtigt, der er faktisk en computer til at sikre en jævn dosering af kraften. Det betyder, at du bare skal træde i pedalerne, og så får du helt automatisk et ekstra skub fremad. Modsat ældre elcykler sikrer computerstyringen, at du ikke får pludselige stød med på turen, hvor du føler, at elmotoren bare arbejder derudaf, så du faktisk selv mister styringen. Det lyder som smart salgssnak, men i praksis mærker du virkelig forskellen, for det hele føles så harmonisk, at du hurtigt glemmer alt om, at der faktisk er en elmotor fyldt med ekstra energi med på turen. Du glemmer også hurtigt alt om at skifte gear, for der er slet ikke nogen gearskifter. I stedet hjælper elmotoren med at sikre det rigtige moment, og det fungerer aldeles fremragende.
4. DU FÅR KÆMPE VÆRDI FOR PENGENE
Ja, du kan helt sikkert finde bedre elcykler derude. Men de koster også snildt mange gange så meget som en Gtech eBike. Spørgsmålet er jo så bare, hvor meget du får for skillingerne, og lige præcis i det her tilfælde, kan du med ro i sindet konkludere, at elcyklen er alle pengene værd. I hvert fald hvis du leder efter en cykel til de daglige ture, hvor du bare skal fra A til B på den nemmeste måde, for her kommer du virkelig langt uden at få sved på panden, så det er faktisk lige før du skal overveje at droppe bilen og springe på den her cykel i stedet. Hvis du har under 10 kilometer på arbejde hver dag eller bor i storbyen, vil du 100% blive pænt glad for en Gtech eBike.