Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk

Jeg elsker at cykle. Billedet ovenover er i øvrigt taget, mens jeg holder stille. Det er vigtigt altid at huske hjelm, når man bruger cyklen, og det gør jeg selvfølgelig.

Men mit forhold til at cykle har ikke altid været så positivt, for jeg husker da tydeligt, hvordan jeg som ung knægt i 1990'erne kæmpede med de lange cykelture under opvæksten i Vendsyssel. Der er jo mega langt til alting ude på landet.

Men nu har jeg efterhånden boet i København i 15 år, og her er cyklen bare min klare favorit til at komme frem i verden. Især da jeg sprang på nakken af min første elcykel, og i dag kunne jeg slet ikke drømme om at anskaffe en cykel med ren rugbrødsmotor.

Jeg har faktisk benyttet en elladcykel som mit primære transportmiddel i flere år, men nu er ungerne blevet for store til den, så de må selv cykle. Ladcyklen havde i øvrigt elmotor, batteri og display fra Bosch eBike Systems, og det fungerede vildt godt.

Det leder mig så hen til denne artikel. Jeg har nemlig haft mulighed for at teste en Riese & Müller Culture elcykel med nyeste udgave af elsystemet fra Bosch eBike Systems, og den oplevelse kan du høre mere om i linjerne herunder.

Det er virkelig luksus til cykelstien, og først får du lige en video fra en af mine mange ture rundt i København.

Kommer hurtigere mere omkring

Er man ikke bare en doven skid, hvis man ikke kan klare sig med en cykel uden en elmotor?

Nej, og hvis du render rundt og tror det, så har du aldrig prøvet en elcykel. Jeg havde lidt samme holdning, før jeg selv så lyset. Det gik jo fint nok med benkraft, og så var det jo i øvrigt god motion.

Faktum er bare, at når du først har oplevet, hvor fedt det er at have assistance fra en elmotor, så kan du simpelthen ikke leve uden. Jeg fandt også hurtigt ud af, at mine daglige ture blev langt mere behagelige og mindre stressfyldte, mens jeg bare øgede min aktionsradius og tankegang omkring, hvornår det gav mening at tage cyklen. Pludselig var de lange afstande ikke så lange alligevel.

Jeg har efterhånden prøvet en del forskellige elsystemer, og her er Bosch eBike Systems bare i en anden liga end de andre.

Bosch eBike Systems

Det er præcis mine tanker omkring testen af Riese & Müller Culture. Fremragende cykel af høj kvalitet med solide komponenter, men den egentlige stjerne er elsystemet med motor, batteri og display, der bare presser det bedste ud af hele cykeloplevelsen.

Den nye Bosch Performance Line SX elmotor leverer op til 600 Watt med et moment på 55 Newtonmeter, og her får du al kraft via kranken, der modsat en elmotor i baghjulet giver følelsen af at have stærke ben i stedet for at blive skubbet frem. Det er præcis sådan en elcykel skal føles, hvis du spørger mig.

Her er der så mulighed for at indstille assistancen direkte på styret, så du kan nøjes med lidt mindre kraft for at få en længere rækkevidde. Jeg er dog typen, der giver den fuld skrald, så det er direkte i Turbo-mode. Bare rolig, der er masser af rækkevidde i de nye elcykler. Jeg har endnu ikke prøvet at løbe tør for strøm.

Og som jeg kommer nærmere ind på i næste afsnit, så kan den lige få lidt ekstra power i appen.

Ja, der er en app, og den er virkelig smart.

Bosch eBike Systems

Få indsigt og styr det hele via appen

I disse tider er der Bluetooth i det meste, og det gælder selvfølgelig også elcyklen.

Her har Bosch eBike Systems bundet det hele sammen med Flow-appen, som virker til både iOS og Android, og den er overraskende nem at opsætte og bruge i det daglige.

I appen får du et enkelt overblik med batteristatus og estimeret rækkevidde, og her kan du faktisk tilpasse de enkelte køretilstande. Jeg fandt hurtigt ud af, at jeg kunne fintune Turbo-mode, så cyklen kommer hurtigere op i fart og kræver mindre anstrengelser at holde på topfarten.

Ja, elmotoren må kun assistere dig op til 25 km/t, og du finder lynhurtigt ud af at holde den på det præcise niveau, hvor fart og elmotor fungerer optimalt.

Bosch eBike Systems

Du kan også få indsigt i dine kørte kilometer med oversigtskort over de enkelte ture og info omkring tid, distance, hastighed, kadence og power. Det er egentlig ikke noget, jeg benytter mig af i det daglige, men hvis du er til sådan noget, har du muligheden.

Til gengæld, så bliver du glad for de digitale alarmsystemer.

Ved hjælp af et ConnectModule og 12 måneders gratis adgang til Flow+ (efter første år koster det 299 kr. årligt), har du ekstra tyverisikring med premium-tjenesten eBike Alarm. Her skal du lige huske at tjekke med din cykelforhandler, at din cykel har mulighed for at få et ConnectModule installeret.

Så kan du spore din cykel via GPS, hvis den skulle blive stjålet, og der er endda både en akustisk og en visuel alarm på selve cyklen, hvis nogen forsøger at pille ved den, mens den er parkeret.

Intet slår en god fysisk lås, men hvis tyvene vil have din cykel, skal de nok få den. Til gengæld kan du gøre det så besværligt for dem som muligt, og endda få den tilbage, hvis de render med den.

Jeg fik faktisk min ladcykel tilbage, da den blev stjålet for nogle år siden, takket være GPS-sporingen, så det virker.

Bosch eBike Systems

Hvem har egentlig brug for en elcykel?

Det er klart, at det hurtigt kan blive en heftig investering med en elcykel. Især hvis du skal have kvalitet.

Jeg er til gengæld slet ikke et sekund i tvivl om, at du vil føle, at du får kæmpe værdi for skillingerne. Jeg kan selv mærke, hvordan elmotoren fuldstændigt har forandret mit forhold til det at cykle.

Så er det klart, at du også skal have en løsning, der udnytter potentialet, og her leverer Bosch eBike Systems virkelig varen. Det er ikke bare noget jeg siger efter lidt luksus med testcyklen fra Riese & Müller, for det kommer efter flere års erfaring med deres teknologi, som er selve fundamentet hos et hav af forskellige cykelproducenter.

De laver jo ikke selv cykler hos Bosch eBike Systems – de nøjes bare med de vigtigste komponenter.

Med nyeste udgave kan jeg konstatere, at de holder samme høje niveau, som så bare er blevet forbedret og endda tilsat ekstra kryddere med de mange muligheder i appen. Og det er god lir ovenpå det fundamentale.

Det virker, og det virker godt.

Så har jeg ikke engang berørt det åbenlyse i forhold til klima og det bredere perspektiv ved at tage cyklen fremfor bilen. Det giver vel sig selv. Som byboer er der bare helt lavpraktiske fordele, for det er langt oftest hurtigere at komme fra A til B på den tohjulede, og på en elcykel er byen blevet betydeligt mindre.

Og så tilbage til det store spørgsmål.

Alle kan drage fordel af en elcykel. Kort og godt.

Og så længe du sikrer, at elmotor, batteri og display kommer fra Bosch eBike Systems, så er du godt kørende.

Bosch eBike SystemsBilledet er taget, mens jeg holder stille. Det er vigtigt altid at huske hjelm, når man bruger cyklen, og det gør jeg selvfølgelig også.


Se andre seje sager om: ,