Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
Jeg er 39 år gammel og har både kone og to børn. Alligevel, så ejer jeg ikke en bil.
Det behøver jeg simpelthen ikke, for jeg bruger i stedet bybilerne fra SHARE NOW til at komme rundt i København og omegn.
Konceptet er helt genialt. Der er altid en bil i nærheden, og du booker let og elegant via appen, hvorefter du kun betaler for den tid, du bruger bilen. Så er det bare ekstra fedt, at langt størstedelen af deres biler er elbiler, for de kører fremragende og er bedre for miljøet.
Og nu har de desuden fået den nye elbil Fiat 500e ind i sortimentet.
Her i artiklen kigger jeg nærmere på, hvorfor SHARE NOW er den perfekte løsning til at have bil i byen.
Bil uden bøvl
Vi kan da hurtigt blive enige om, at jeg gerne ville have min egen bil holdende derhjemme. Men med mit transportbehov ville det simpelthen være hul i hovedet.
Både økonomisk og praktisk.
Det tager nemlig lige præcis 13 minutter at cykle til og fra arbejde, og det tager 13 minutter at klare samme tur i bil. Hvis altså trafikken glider, hvilket den aldrig gør i myldretiden i København, og så skal jeg også lige finde en parkeringsplads, hvilket er pænt svært i myldretiden i København.
Det betyder, at det simpelthen ikke kan svare sig at bruge bilen på daglig basis, så den vil bare få lov til at stå derhjemme og visne i værdi, mens der også lige skal betales for forsikring og parkering. Penge ud ad vinduet.
Til gengæld bruger jeg ofte bil i weekenden for at tage familien med på tur, og så bruger jeg en SHARE NOW. Også til hverdag, hvis jeg for eksempel har et møde et sted i byen, der er besværligt at komme til på cykel eller med offentlig transport.
Der er aldrig mere end 5 minutter til nærmeste bil, og jeg kan se udvalget på et kort. Med batteristatus eller benzinbeholdning, så jeg er sikker på, at den kan klare den planlagte tur.
Her er det så ekstra genialt, at der ofte er specielle pakker til en god pris. Det koster normalt fra 450 kroner for en bil i 24 timer, men jeg har flere gange snuppet et af deres gode tilbud med en bil i 24 timer for 250 kroner, og det er da en pris, som er umulig at slå.
Det er også ret smart, at du kan afslutte turen, hvor du vil. Så længe det er indenfor SHARE NOW's område, kan du parkere den efter behov. Og det dækker hele Storkøbenhavn. Parkering er i øvrigt gratis, så det skal du heller ikke bekymre dig om.
Elbiler er byens konger
Jeg plejer at benytte mig af en BMW i3. Udover at have masser af plads til familien, så synes jeg, den kører fremragende. Det gør elbiler generelt. Derfor er det også fedt, at der nu er kommet en Fiat 500e i sortiment hos SHARE NOW.
Den er mere kompakt end BMW i3, men hvis der ikke skal have det store habengut med på tur, er der snildt plads til konen og børnene.
Fiat 500e er faktisk en lille frækkert, og den er perfekt til byen, hvor du kan parkere selv de mest snævre steder. Ja, det gør en kæmpe forskel, for det åbner op for mange ekstra parkeringsmuligheder, som ham der i den smarte Lamborghini ikke har.
København er bare et lækkert sted for elbiler, for der er masser af ladestandere, og det er langt lettere at finde en parkeringsplads, fordi du så også må parkere på de dedikerede pladser til elbiler. Som i øvrigt ofte er ledige.
Jeg er ikke den store øko-nørd, men jeg er 100% solgt på elbiler. Udover at køre bedre end benzin- og dieselbiler – synes jeg i hvert fald – så er der hele det grønne aspekt.
De sviner simpelthen mindre. Og med en rækkevidde på 320 kilometer i en Fiat 500e, er du mere end rigeligt dækket ind til bykørsel. Skal du på langtur, hopper du bare ind i en af benzinbilerne fra SHARE NOW, for dem har de også, men 2/3 af deres flåde på 700 biler kører på el.
Det er et koncept der fuldender mit transportbehov. Jeg cykler hver dag, tager bus, S-tog og metro med jævne mellemrum og kører ofte i weekenden og i ferier.
I stedet for at have min egen bil, er SHARE NOW både billigere og lettere.
Det er virkelig den nemmeste måde at have bil i byen.