Tilbage i marts fremviste Volkswagen den prisvenlige ID. 2all, og den har de altså videreudviklet til en fuldblods GTI.

Altså en elektrisk GTI.

Den nye ID. GTI bruger samme elektroniske spærredifferentiale på forreste aksel, som der sidder i den nuværende Golf GTI, og du kan desuden ændre køreoplevelsen på farten ved hjælp af den nyudviklede GTI Experience Control-funktion via en knap på midterkonsollen.

Det er faktisk første gang nogensinde, at det er muligt at indstille elmotoren, undervognen, styretøjet, lydoplevelsen og endda de simulerede gearskift, så køreoplevelsen minder om en af de historiske GTI-modeller – for eksempel en Golf GTI I fra 1976, den første Golf GTI II 16V fra 1986 eller den legendariske Golf GTI IV ’25 years of GTI’ fra 2001.

Det er da ret lækkert, at der er noget historik med i bagagen – selvom der er tale om en elbil.

Hvornår rammer den så din lokale VW-forhandler?

Ikke sådan lige med det samme, for ID. 2all skal lige på markedet først, hvilket sker i 2025, og så kommer GTI-versionen efterfølgende.


Se andre seje sager om: ,