Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk
Der er rigeligt med muligheder derude, hvis du er på jagt efter en fed elbil, og nu får du endnu en lækkerbisken øverst på menuen.
Elbilproducenten NIO er nemlig netop kommet til Danmark, og de har allerede flere modeller stående hos Aros Leasing i Aarhus, hvor du fra senest d. 24. november kan blive skarpt kørende. Aros Leasing er specialister i el- og hybridbiler, hvilket vi tidligere har skrevet om med deres Tesla Model S Plaid og så har de i hvert fald også godt styr på brændstofbiler, som vi blandt andet har set med deres Aventador LP 780-4 Ultimae, og nu tager de også teten med den nye dreng i klassen, NIO.
I stedet for NIO's egen abonnementsløsning kan du nemlig lease deres biler hos Aros Leasing til billigere penge, og det får du et priseksempel på her i artiklen, hvor vi også kigger nærmere på den lækre NIO ET7.
Ingen udstyrspakker – alt er standard
Hvor du med de fleste andre bilmærker kan vælge mellem et hav af udstyr, holder NIO det hele simpelt.
Udover størrelsen på batteriet, fælge og farvevalg på interiør samt eksteriør – hvor du kan vælge mellem blå, grå, beige, hvid og sort – er det hele inkluderet.
Det betyder, at du kan forkæle dig selv med et Head-up display, 12,8 tommer centerskærm, lydanlæg med 23 højtalere og 1.000 Watt, soft-close døre, dobbeltruder, panoramaglastag, massagefunktion i sæderne og meget mere. Ja, der er virkelig skruet op for liren, og det er ret fedt, at du bare får hele pakken.
Der er heller ikke sparet på noget i forhold til den moderne teknik. NIO ET7 er nemlig udstyret med hele 33 sensorer med kameraer og Lidar, som i praksis betyder, at den er gearet til autonom kørsel. Du ved, hvor bilen kører af sig selv. Og så skal det lige siges, at den er ekstremt nem at parkere takket være de digitale hjælpemidler.
Det er altså en fuldt læsset luksus-sedan, og den fylder godt i landskabet, for den er 5,1 meter lang og lige knap 2 meter bred. Ja, det er en “rigtig” bil.
Byt batteri i stedet for at oplade det
Jeps, NIO har endnu et es i ærmet. De skiller sig nemlig ud med deres unikke batteribyt-teknologi, hvor det er muligt at skifte batteri på en af deres swap stations. Deres første batteri-stander lander inden året er omme, og mange flere er op vej i det nye år, så du simpelthen bare lige kan drøne forbi en af deres swap stations og efter få minutter køre derfra med et friskt batteri på 100% strøm.
Det er ret genialt og en smart løsning til de rækkevidde-angste.
Her er der så ekstra beroligelse at finde i, at deres mellemstore batteri på 100 kWh har en rækkevidde på 580 kilometer, og i løbet af 2023 kommer der et ekstra stort batteri på 150 kWh med en rækkevidde på helt op til 1.000 kilometer. Ja, så er elbilerne altså godt med på dén front.
Hvad koster det så?
Det varierer selvfølgelig efter tilvalg af størrelse af batteri, fælge og farver. Men her får du et priseksempel på et 100 kW-batteri med 21 tommer fælge:
Udbetaling: 80.800 kroner inklusiv moms
Leasingydelse: 4.950 kroner inklusiv moms per måned
Det viste priseksempel tager udgangspunkt i en bil med følgende specifikationer:
Rækkevidde: 580 kilometer
Ydelse: 653 hestekræfter (850 Newtonmeter)
0-100 km/t: 3,8 sekunder
Motor: to elmotorer (for- og bagakslen)
Tophastighed: 200 km/t
Udstyr: Head-up display, 12,8 tommer lynhurtig centerskærm, imponerende lydanlæg med 23 højtalere og 1.000 Watt, 33 sensorer (inklusiv kameraer), soft-close døre, dobbeltruder, lidar øverst på bilen – giver meget højere sikkerhed i de automatiske assistentsystemer, NOMI – digital assistent.
Se andre seje sager om: Elbiler