Når du drømmer, gælder det om at drømme stort. De to danske gutter Pascar Sivam og Vasilij Brandt drømmer om at sælge ure på en global skala, og de har samtidig modet til at føre eventyret ud i virkeligheden, for med urmærket Nordgreen har de allerede taget første skridt på rejsen. Det er virkelig stærkt gået, og her får du historien om deres succes.

Vasilij Brandt (TV) og Pascar Sivam (TH) nørkler med selv de mindste detaljer for at gøre urene så perfekte som overhovedet muligt.

Forlod McKinsey og The Hut Group for at være selvstændige

Når du er i midten af 20’erne, og din karriere kører på skinner hos respektable virksomheder som McKinsey og The Hut Group, skulle man tro, at lykken var gjort. Men ikke for Pascar Sivam og Vasilij Brandt. Derfor sprang de ud på den dybe ende i iværksætter-poolen, og i februar 2018 kunne de så angribe verdensmarkedet med en global launch af urmærket Nordgreen i 14 lande på samme tid. Hvorfor nøjes med Danmark, når verden er så meget større.

Og deres succes var til at tage og føle på. En indledende kampagne på crowdfundingsitet Kickstarter resulterede i 1.417 backers med lige knap 1,5 millioner danske kroner i ordrer, hvilket sprang rammerne for succeskriteriet på 100.000 kroner. Drømmen er blevet til virkelighed.

To danske iværksættere erobrer verdensmarkedet med nyt urmærke

Opskriften på succes

Hvorfor er det så lige præcis, at Nordgreens ure er så populære? Det er der tre hovedgrunde til.

En stor del af forklaringen ligger i selve designet. Det er nemlig skabt i samarbejde med designeren Jacob Wagner, der blandt andet har tegnet stregerne til produkter hos B&O og Montana, og her er der kæmpe fokus på Skandinavisk minimalisme. Ja, du tænker jo nok ikke over den specielle Nordiske stil i det daglige, men ude i den store verden oser det bare af kvalitet.

Den anden del er historiefortællingen. Nordgreen har base i København med alt hvad dertil hører af storby-værdier, og der er desuden et ungt twist til at appellere til en købestærk målgruppe i vækst, mens bæredygtighed spiller en central rolle, for en del af salgsprisen per ur bliver givet til velgørenhed, så du med købet er med til at støtte en måneds uddannelse til et barn i Indien, to måneders rent vand til en person i Centralafrika eller 50 kvadratmeter bevaret regnskov i Latinamerika.

Den sidste del er priserne. Et Nordgreen-ur koster fra 1.100 kroner, hvilket må siges at være nærmest uhørt billigt for kvalitet til armen.

To danske iværksættere erobrer verdensmarkedet med nyt urmærke

Norgreen Native er deres model med bløde former på urkassen, og uret fåes med 36 eller 40 mm. urkasse.

Høj kvalitet til lave priser

Nordgreen opdeler deres sortimentet i tre kollektioner kaldet Native, Philosopher og Infinity. Fællesnævneren er gennemgående kvalitet med 316L rustfrit stål, ægte italienske og udskiftelige læderremme, japansk quartz-bevægelse og en garanteret holdbarhed ned til 30 meter under havets overflade, men der er små design-forskelle til at differentiere de tre varianter, så du kan få noget til at tilfredsstille din smag. Læg dertil muligheden for at udskifte remmene så let som ingenting til et hav af farver, og så er du vist godt dækket ind med unikke optioner.

Det er virkelig fedt at se, at dansk design ikke bare holder, men holder i hele verden. Du kan selv se hele sortimentet ved at hoppe forbi Norgreens hjemmeside, og så krydser vi bare fingre for, at Pascar og Vasilij kan fortsætte deres succes i det store udland. De er i hvert fald godt på vej.

To danske iværksættere erobrer verdensmarkedet med nyt urmærke


Se andre seje sager om: ,