Denne artikel indeholder reklame

At være iværksætter kan være en hård livsstil. Der er mange ting i det pludselig at stå på egne ben, med en helt nyopstartet virksomhed. Der er mange ting man skal tage stilling til fra start og undervejs, end man måske i første omgang havde overvejet. Det er vigtigt, at man har så meget forberedelse som muligt, så man er forberedt på med og modgang. Her er lidt punkter, som kan tages til overvejelse i din iværksætterproces.

Vær den bedste udgave af dig selv

Hvis man tror ens påklædning og udseende ikke har en betydning, for ens arbejde, så er man helt forkert på den. Det er vigtigt at se præsentabel ud, hvis man arbejder et sted, hvor man f.eks. møder kunder. Mange virksomheder har faktisk også en dresscode, for at der er en standardisering i medarbejdernes udstråling.

Udstrålingen er supervigtigt og der er automatisk forbundet en helt særlig udstråling med det tøj man har på. Der behøves ikke at være tale om nogle helt store ting, men det gør ikke noget, at der er forskel på weekend og hverdagen på arbejdspladsen. Hvad er det rigtige tøj så? Det kan være svært at sige. Som selvstændig har man selvfølgelig lagt friere rammer, men man skal stadigvæk tage til overvejelse, hvordan man gerne vil fremstå. Et jakkesæt, skjorte og habitbukser, går man aldrig galt i byen med og man ser samtidig mere professionel og troværdig ud. Personligheden er selvfølgelig noget helt andet bag beklædningen og den skal ikke laves om af den grund. Din succes kommer af den du er, så hold fast på det. 

Udfold dit sælger-gen

Som iværksætter lever man i høj grad af at være sælger, det første lange stykke tid. det er derfor en god ide at få finpudset sine sælgertricks inden man begiver sig ud på dybt vand. Det handler om at overbevise andre om den ide man vil have op og køre. Man kan nemlig sjælden klare det hele selv og skal have en del opbakning både økonomisk og strategisk.

Der er dog en del man kan gøre, for at sørge for, at man selv står så stærkt som muligt. Som sælger lever man af andre menneskers adfærd. Hvis man arbejder med ledelse, organisationsudvikling, salg og marketing, som man jo gør som iværksætter. Det er vigtigt at man som leder og sælger har værktøjerne til, at få mennesker til at ændre deres adfærd. Adfærdsdesign er en god måde at udvikle sin kommunikation både praktisk og strategisk.

En rigtig god sælger kan formå at sælge en ide til nogen, som ikke engang ved, at de får brug for det endnu. Vær en ærlig mand, der har sine oplysninger på det rene, man kommer ingen steder med søforklaringer. Skab nogle strategier, der gør opgaven nemmere for dig selv og resultatet perfekt. Ingen er helt vilde med sælgere, så sørg for at skille dig ud og ha’ styr på, hvad dit formål er.

Skab et netværk og søg rådgivning

Som iværksætter er det en kæmpe mundfuld, at skulle holde styr på en masse tal og vigtige papirer, sårligt når det er helt nyt for en. Man vil som regel gerne kunne klare det hele selv, men det er vigtigt man ikke er stædig og tror man har superkræfter, man i virkeligheden ikke besidder. Det er bedre, at man erkender, at man ikke kan holde styr på det hele end, at man ender med at lukke virksomheden ned igen.

Opsøg og få alt den hjælp du kan få. Der er mange derude, som sidder med en masse guldkorn fra deres egen erfaringer. Tag ud og undersøg dine muligheder og få inspiration fra andres fremgangsmåde, for der er ikke kun en måde at gøre tingene på. Det kan være farligt at eksperimentere for meget, særligt hvis budgettet ikke er til det. Det kan være alt fra andre virksomheder, til en revisor, som kan være med til at føre din virksomhed til succes.