Der var engang, hvor elcykler var forbeholdt bedstemødre og andre langsomme cyklister, men nu rykker Specialized for alvor ind på markedet med deres Turbo Vado elcykel , og så kommer der krudt med på turen. De laver jo i forvejen nogle af verdens fedeste mountainbikes og landevejscykler, så de ved virkelig, hvad det handler om, når det kommer til at give os “almindelige” pendlere stærkt isenkram. Og så er det jo meget naturligt at lade den tredobbelte vinder og nuværende verdensmester i landevejscykling, Peter Sagan, prøve kræfter med elcyklen, for Specialized leverer cyklerne til hans hold Bora-HansGrohe, så hvorfor ikke lade en professionel cykelrytter give den en ordentlig tur? Og det er lige præcis, hvad du ser i videoen  herunder.

Specialized Turbo Vado er en almindelig cykel – den er bare hurtigere

I gamle dage sad elmotoren i baghjulet, så du havde fornemmelsen af at blive skubbet i samme stil som at sidde på en knallert, men her er motoren på 250 Watt flyttet til kranken, og det giver flere fordele. Ved at placere vægten i midten af cyklen og så lavt som muligt får du en bedre kraftoverførsel fra dine ben til hjulene, og cyklen bliver lettere at styre. Det betyder samtidig, at du føler, at du sidder på en helt almindelig cykel og ikke en elcykel, for der er placeret en Wattmåler i kranken, der måler hvor mange Watt du selv leverer og herefter bruger din indstillede multiplikator til at levere 30%, 60% eller 90% oveni fra elmotoren, og Specialized har fintunet overgangen, så du næsten ikke selv registrerer det. Det føles bare som om, at du har virkelig gode ben. Specialized kalder det selv “It’s You, Only Faster”.

Den nye Specialized Turbo Vado elcykel er så god, at selv Peter Sagan er helt oppe at køre

Smart strøm til turen

Selve designet på Specialized Turbo Vado er et kraftigt vink med en vognstang om, at der er tænkt på det hele og ikke skåret kanter nogen steder. Motor og batteri er ikke bare klistret på, for de er integreret i stellet, mens du alligevel kan tage batteriet med dig til stikkontakten eller bare smide et kabel i cyklen for altid at have strøm til det hele. Og nu vi er ved strømmen, så har Specialized lavet en fed app til at hjælpe dig. Du kan nemlig bruge mobilen til at indtaste, hvor langt du vil køre, og så sørger cyklen for selv at tilpasse strømforbruget, så den er minimum på 50%, når du ankommer til din destination – du skal jo også hjem igen. Og der bliver selvfølgelig taget højde for din vægt, vind, bakker og flere betydende faktorer.

Vælg den rigtige model

Der har været meget ståhej omkring reglerne for elcykler, men det kan meget simpelt deles op på to områder. Hvis elcyklen har en fartbegrænsning på 25 km/t er der ingen ko på isen. Så er der frit spil. Hvis den derimod har en fartbegrænsning på 45 km/t, skal den indregistreres, mens der er særlige krav til bremser, bremselys og brug af hjelm. Specialized Turbo Vado findes i fem forskellige udgaver, hvor deres 2.0, 3.0 og 4.0 modeller er begrænset til 25 km/t og 5.0 og 6.0 modellerne er oppe på 45 km/t, så hvis du vælger en af deres 25 km/t varianter, er du 100% sikker på at overholde lovgivningen.

Følg i øvrigt Specialized på Facebook for at se mere og få opdateringer om de kommende Vado pop-up arrangementer henover sommeren.

Den nye Specialized Turbo Vado elcykel er så god, at selv Peter Sagan er helt oppe at køre