Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk

I Påsken skulle jeg fra København til Nordjylland sammen med min kone og to små drenge på fire og to et halvt år for at nyde lidt ferie med den øvrige familie. Jeg bor til daglig i hovedstaden. I den forbindelse var Toyota så flinke at låne mig den totalt redesignede RAV4 med deres helt nye 4. generations hybrid-teknologi, og det er virkelig en sublim SUV, som jeg klart kan anbefale til børnefamilien. Her er der nemlig forkælelse til farmand, mens både unger og kone bliver fragtet i høj sikkerhed og komfort. Hey, når I er på langtur, er det vigtigt, at alle har det godt.

Den nye Toyota RAV4 Hybrid er en sublim SUV til børnefamilienHybrid

Designet er kantet og mega moderne

Det er klart, at designet på en bil altid vil være en smagssag. Her får du en SUV læsset med moderne teknologi, og det bærer designet præg af uden at blive for meget. Jeg er ret vild med de skarpe kanter, der får den til at stikke ud fra de andre “bløde” biler på vejen, og man kan med rette sige, at det er en SUV med kant – på flere måder.

Så er der selve pladsen, for her er der rigeligt med overskud til, at alle sidder behageligt, mens det enorme bagagerum er perfekt til at slæbe alt det habengut med på landevejen, som sådan en familie kræver. Og det er meget.

Jeg er også ret vild med den enkle kabine, der skærer helt ind til benet. Når en bil efterhånden har så mange snedige funktioner, er det lige så vigtigt, at du kan betjene dem uden at blive forvirret. Her får du ikke stress, for der er ikke specielt mange knapper, og når du endelig skal bruge dem, sidder de mest anvendte på selve rattet. Det mærker du især på motorvejen, hvor særligt én genial funktion virkelig er imponerende.

Den nye Toyota RAV4 Hybrid er en sublim SUV til børnefamilien

En rigtig motorvejs-fræser

Jeg er mildt sagt ikke nogen fartdjævel. Det vigtigste for mig er at køre så komfortabelt som overhovedet muligt. Det betyder, at jeg hader at bremse mere end højst nødvendigt, og her er det stærkt med Intelligent adaptiv fartpilot. En funktion, der meget heldigt er standard i begge Toyotas H3 og H4 versioner af RAV4.

Hvor jeg konstant er nødt til at tænde og slukke for en normal fartpilot, kan jeg bare lade den adaptive fartpilot styre løjerne. I Påsken var trafikken ret heftig på motorvejen, men jeg satte bare fartpiloten på den tilladte hastighedsgrænse, og så sørgede bilen selv for at køre maks, hvis der var fri bane og automatisk skrue ned for hastigheden og holde en passende afstand til bilen foran, hvis den kørte langsommere. Ja, man er nødt til at køre efter forholdene, og så nytter det jo ikke noget at ville køre 130 km/t, hvis alle dem foran kun kører 110 km/t. Det betød faktisk, at jeg på en tur på over 400 kilometer på motorvejen næsten ikke rørte ved pedalerne. Se, det er en ægte fartpilot, der gør det meget mindre stressende at køre en lang tur.

Og som en ekstra krølle, er den også i stand til at justere helt ned til 0 km/t. På turen var der kø adskillige gange, og her bremser bilen helt til stillestående og følger automatisk med, når køen bevæger sig. Uden konstant acceleration og opbremsning. Det fungerer supergodt i praksis.

Den nye Toyota RAV4 Hybrid er en sublim SUV til børnefamilien

Hybrid er fremtiden

Hvor en elbil stadig døjer med rækkevidden, får du det bedste af to verdener med hybrid-teknologi. Her er Toyota virkelig langt fremme, og med 4. generation af deres hybrid-motorer, er du stærkt kørende. Jeg synes, det er fedt, at RAV4 i praksis kører som en ganske almindelig benzinbil – du tænker faktisk ikke over, at der også er el inde over – mens du alligevel får en bedre benzinøkonomi og lidt ekstra kræfter. Du skal ikke smide den i ladestanderen, for hybridsystemet er selvladende, og det giver jo pokkers god mening.

Det synes de også hos Københavns Kommune, der ellers er en absurd dyr kommune med hensyn til parkering. Som beboer ansøgte jeg om en parkeringstilladelse til et helt år, og det ville de kun have 10 kroner for, fordi der er tale om en hybrid-bil. Det kan man jo ikke engang holde en time på gaden for, hvis du trækker en billet i en automat.

 


Se andre seje sager om: , ,