Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk

I sidste uge havde jeg fornøjelsen af at teste Opels nye Grandland X, og det var virkelig en spændende SUV at trille rundt i. Her følger mine indtryk af bilen, der placerer sig helt oppe i topfeltet af børnevenlige biler.

Her i videoen fortæller Opels tekniske direktør de mange features. Han er skarp til at vise og fortælle.

Jeg vil lige begynde med at sige, at du hellere må smutte forbi din lokale Opel-forhandler og prøve en tur i Grandland X, for det er en bil der vinder endnu mere, når du mærker den på egen krop. Ingenting slår en prøvetur, så bare kom afsted.

PLADS TIL DET HELE

Jeg har selv to små knægte på tre år og halvandet år, så det er vigtigt, at de kan sidde godt, mens der også lige skal være plads til konen og det bjerg af udstyr der følger med en familie på tur. Og det er der så rigeligt i en Opel Grandland X. Vores dobbelte barnevogn folder sig pænt sammen i bagenden af bilen, og der er nok plads i kabinen til, at ungerne i autostole på bagsædet ikke hamrer fødderne ind i de forreste sæder. Du ved, det er mærkeligt hvordan en lille fod i ryggen kan føles som at blive sparket af en hest. Her kan du koncentrere dig om at køre bil – og så lige skrue lidt ekstra op for de framragende Denon-højtalere for at drukne det værste brok fra bagsædet. På trods af den store rummelighed indenfor, føles bilen ikke stor og klodset at køre, og det hænger sammen med, at Grandland X faktisk er 22 centimeter kortere end en Opel Astra stationcar, mens du sidder 15 centimeter højere og dermed har bedre overblik over trafikken. Og det der med overblikket er faktisk i højsædet, hvilket jeg nu vil komme ind på.

Opel Grandland X

DE SMÅ TING GØR FORSKELLEN

Djævelen ligger i detaljen. Sådan er det med mange ting her i livet, men det gælder især for dit valg af bil, og her har Opel Grandland X et væld af fede detaljer til at gøre køreturen lettere. Jeg kunne personligt godt have ønsket mig lidt mere spark fra 1,6 turbo dieselmotoren, hvor 0-100 km/t tager lige knap 12 sekunder, men når først den kommer op i fart, kører det hele glat, og det er perfekt til de lange stræk med et brændstofforbrug på 25 km/l ved blandet kørsel. Stærkt, hvis du kører meget på motorvej.

Og så tilbage til detaljerne. Mange biler har et bakkamera til at guide dig på plads under trange forhold, men her kan du tilvælge en pakke kaldet “Park & Go Premium”, der blandt andet indeholder et 360 graders kamera, som viser et oversigtsbillede af bilen på den 8 tommer store touchskærm på instrumentbrættet, og dermed kan du se alt omkring dig. Det giver fuldstændig ro i maven – selvom jeg alligevel lige var ekstra opmærksom, da jeg parallelparkerede klods opad en Ferrari F12 midt i København.

Smid så lige en sensor på bagenden, så du bare skal vifte med foden under bilen for automatisk at åbne bagklappen, smarte LED-lygter der tilpasser sig vejen og giver bedre udsyn, Isofix på alle sæder, automatisk fartpilot der holder fart og passende afstand til de andre biler på motorvejen og nøglefri betjening oveni hatten, og så har du altså en ekstremt børnevenlig bil, hvor teknikken virkelig hjælper dig i stedet for at begrænse dig. Og det er vel hele meningen med al den teknologi.

Men som sagt, så tag for guds skyld selv en prøvetur og oplev snedigheden på egen krop. Det fortryder du ikke.