Af Peter Frøkjær / Mandesager.dk

Når du skal have familien med på tur, er det foretrukne værktøj en stationcar, og med den nye Audi A4 Avant får du optimale rammer for hygge på landevejen. Jeg har kørt Audis børnecontainer, og her i artiklen får du mine meninger om bilen.

Lad os starte med en video af vidunderet. Jeg synes, den er lækker.

På Juletur med hele familien

Henover Julen smuttede jeg til det blæsende vendsyssel for at nyde ferieroen hos mine forældre, og jeg skulle selvfølgelig have min kone og to små drenge på 3 og 5 år med på turen. Til formålet havde jeg lånt den nye Audi A4 Avant 35 TDI 163 HK S Tronic, som skulle fragte os fra København til Hjørring og hele vejen hjem igen, når julehyggen var overstået.

Og det er lige bilen til at tage familien med på langtur.

Design er selvfølgelig en smagssag, men jeg har altid være vild med Audis stilfulde og afdæmpede udseende. Det er ikke en bil, der forsøger at stikke ud fra mængden, men den er heller ikke så kedelig, at den rent faktisk ender med at være iøjnefaldende. Det kan jeg godt lide. Den nye model er faceliftet i forhold til tidligere med en større grill, og det spiller meget godt ind i de øvrige biler hos Audi, og så er jeg bare en gadget-fyr, så LED-lygterne med dynamisk blink går bare rent ind.

Audi A4 Avant er en lækker familiebil

Men den virkelige magi sker, når du sætter dig ind i kabinen. Det er bare et harmonisk sted, hvor du føler dig godt til rette. Antallet af knapper er holdt på et minimum, men der er stadig fuld adgang til alle nødvendige funktioner som A/C, musik og navigation. Sidstnævnte fungerer i øvrigt fremragende, og jeg synes bare, Audi endnu engang viser, at de leverer noget af det bedste GPS-navigation på markedet.

Når det kommer til udstyr, vil jeg anbefale, at du snupper plus-pakken, for her følger der massage i sæderne med, og jeg skal da være ærlig at indrømme, at det lød lidt mærkeligt i starten, men efter et par timer på motorvejen blev jeg svært glad for lige at få masseret lænden. Min kone tændte allerede for massagen, da hun satte sig ind i bilen. “Happy Wife, Happy Life”.

Når det kommer til det inkluderede udstyr, er det faktisk en imponerende pakke, Audi kommer med. Den adaptive fartpilot fungerer så godt, at kørsel på motorvejen bliver langt mere afslappende, og selvom jeg selv er typen, der slår Lane Assist fra, er der sikkert mange derude, som er glade for funktionen.

Så er der selve den behagelige kørsel. Audi A4 Avant er en rigtig motorvejsfræser, der bare suger sig til vejen. Det betyder ikke, at den er dårlig i byen – langtfra endda – men dens naturlige element er den åbne landevej, hvor den smyger sig elegant afsted. Og med TDI-motoren rundede jeg let 25 km/l, hvilket letter presset på diesel-budgettet.

Jeg synes, det er en lækker bil at køre. Der er masser af plads, komforten er helt i top, og der er lige tilpas med lir og funktioner til at tilfredsstille mine pilfingre og banke køreglæden helt i vejret.

Audi A4 Avant er en lækker familiebil

Hvilken motor skal du så vælge?

Jeg er ikke nogen fartdjævel. Faktisk er jeg mere en søndagsbilist, der holder foden fra bremsen såvidt muligt. Derfor passer 35 TDI 163 HK S Tronic også ganske glimrende til mine behov. Men hvis du vil have flere hestekræfter, er der også en langt større 45 TDI Quattro model med 231 hestekræfter og en tid fra 0-100 km/t på 6,1 sekunder til at tilfredsstille din tunge højre fod. Eller du kan hoppe på benzin-modellen 45 TFSI Quattro med 245 hestekræfter, der sprinter 0-100 km/t på 6 sekunder rent. Det er smag og behag.

Faktum er, at udstyrspakken er den samme, og det betyder fede funktioner og lækkerhed i rigelige mængder.

Skal jeg være helt ærlig, så prøvekørte jeg også elbilen Audi etron her i sommer, og den er jeg stadig helt oppe at ringe over. Den er også dobbelt så dyr, så det er måske meget forståeligt.

Men med en startpris på 410.000 kroner og en mulighed for leasing for 4.496 kroner om måneden, så får du faktisk meget bil for pengene. Og en glad familie, det er jo også vigtigt.


Se andre seje sager om: