I 2018 startede de danske iværksættere Morten Heick og Marc Østerskov firmaet MessyWeekend, og nu sælger de deres solbriller i mere end 70 lande med en status som et af de bedste solbrille-brands i verden. Hvad er deres hemmelighed? De har fundet den perfekte balance mellem høj kvalitet og lav pris pakket ind i stærk branding og en sublim kundeoplevelse, så de virkelig banker konkurrenterne.

SE UDVALGET AF SOLBRILLER HOS MESSYWEEKEND HER

To danske iværksættere har på kun et år indtaget det globale marked for solbriller

Højere kvalitet til en lavere pris

Hvis du har et bedre produkt end konkurrenterne og endda kan sælge det til en lavere pris, så har du altså fat i noget. Da Morten Heick og Marc Østerskov startede MessyWeekend var dette sweetspot netop en af de helt afgørende bevæggrunde. De havde fundet ud af, at brille-industrien var præget af en stor kløft mellem produktionsomkostninger og den endelige slutpris ude hos forbrugerne, hvilket i praksis betød, at firmaerne tjente styrtende på bekostning af forbrugerne. Deres mål var derfor at producere produkter af høj kvalitet og sælge dem til konkurrencedygtige priser, og det har givet dem kæmpe succes.

De er for eksempel udnævnt som det bedste solbrillebrand i verden på den store og anerkendte amerikanske mandeblog improb.com. Det er ret imponerende.

Messyweekend fremstiller acetat-solbriller, hvor der indgår 200 manuelle trin, og der anvendes udelukkende kvalitetsmaterialer, mens linserne har fuld UV400-beskyttelse. De koster 400 kroner, og konkurrenterne sælger lignende modeller til over 1.500 kroner. Deres injection-solbriller er produceret af det schweiziske kvalitetsmateriale TR90, der gør brillerne ekstremt holdbare og modstandsdygtige overfor enhver festival, tur på stranden eller bytur, mens de desuden er meget lette og sidder super godt på ansigtet.

SE UDVALGET AF SOLBRILLER HOS MESSYWEEKEND HER

Her i videoen skærer de selv ind til benet af det geniale koncept.

Overskud til at redde planeten

De fleste der nogensinde har bakset med iværksætteri ved, hvor hårdt det overhovedet er at få forretningen til at køre rundt. Det ved de også hos MessyWeekend, for det er hårdt arbejde. Derfor er det også beundringsværdigt, at Morten Heick og Marc Østerskov har fundet ekstra overskud. Når du køber et par solbriller hos dem, bliver du en del af deres “Clean Ocean”-koncept. For hvert produkt de sælger, så går en del af omsætningen til NGO’en ProArtso, som sikrer oprydningen af plastikaffald fra Stillehavet. Indtil nu har de doneret tilsvarende 125 tons plastikaffald. Ja, det er sgu et stærkt koncept, og det er noget, vi alle kan lære lidt af.

SE UDVALGET AF SOLBRILLER HOS MESSYWEEKEND HER

Dansk startup udfordrer den globale solbrilleindustri med håndlavet kvalitet til lave priser

MessyWeekend laver også skibriller

Tilbage i oktober sidste år stod MessyWeekend bag en af de mest populære kampagner på crowdfundingtjenesten Kickstarter, da de lancerede deres første skibriller. Hele tankegangen bag dette var baseret på deres tilgang til solbrillemarkedet. For kun 800 kroner får du et par skibriller, der lammetæver markedets øvrige spillere. Selve linsen er for eksempel lavet af italiensk polykarbonat med optimal klarhed og kontrast i al slags vejr med fuld UV400 beskyttelse, og der er selvfølgelig anti-dug til at holde udsigten fri, mens konstruktionen med dobbelte lag øger holdbarheden, så brillen kan holde til alle de tæsk der følger med en vild tur på pisten. Det er kram, og med udskiftelige straps og linser – afhængigt af solskin, overskyet eller omskifteligt vejr – er du virkelig skarpt kørende på skiferien.

Se andre seje sager om: ,