Denne artikel indeholder sponsorerede links.

Det oprindelige Killing Floor kom på gaden helt tilbage i 2009 og nåede aldrig helt til tops på nogen hitlister. Spillet viste sig imidlertid at være lige det, der manglede, hvis du var glad for zombiespil og ikke gik så højt op i de skydetekniske elementer, og det fik efterhånden sikret sig en hel horde af loyale fans og en score på 75 hos Metacritic. I 2016 kom Killing Floor 2 så til og blandede de bedste dele fra sin forgænger med helt ny spilmekanik, især i de senere opdateringer.

Og det er netop de senere opdateringer, vi kigger nærmere på her i artiklen. Vi tager udgangspunkt i den oprindelige udgave af Killing Floor 2 og sammenligner med, hvordan det ser ud i dag. Der er selvfølgelig ikke sket de helt store drastiske ændringer – det er stadig klassisk nedslagtning af zombier med masser af blod og indvolde – men spillet har i dag mange gange flere funktioner end i sin oprindelige form.

2017 er længe siden

Da Killing Floor 2 kom på gaden for de snart fire år siden, havde vi lidt over 10 maps, 30 våben og 2 bosser at gøre godt med.

Efter en lidt sløv start og kun to opdateringer med maps og våben i 2016 begyndte Tripwire at komme efter det i 2017, da de introducerede sæsoner og ugentlige outbreaks med deres første Summer Sideshow-update. Grundstenen til det Killing Floor 2, vi kender i dag, var lagt.

Mål og mekanik

Din altoverskyggende mission i Killing Floor 2 er lige ud ad landevejen: Udryd alle zeds i området, og vind over bossen. De senere opdateringer har dog introduceret alternative mål og nye måder at spille på.

I Twisted Christmas-opdateringen fra 2018 fik vi eksempelvis mulighed for at spille i julemandens værksted, hvor julemandens kane skulle holdes i gang for at vinde, og i Back & Kicked Brass fik vi mere eller mindre genoplivet spilformen fra Killing Floor 1, hvor vi skulle gennemføre forskellige missioner for en NPC.

I sidste ende handler det dog stort set stadig om at dræbe så meget som muligt.

En anden spændende udvikling er muligheden for at sætte prestige på dine perks. Prestige blev introduceret med Treacherous Skies-opdateringen og gav pludselig noget mere at gå efter end de klassiske levels. Hvis en perk kommer op på level 25, kan du nemlig nu nulstille den til level 0 (og miste alle de tilhørende bonusser og skills) mod at få et modificeret prestigeikon, 2.000.000 Vosh og et experience boosts, så du går hurtigere op i levels fremover.

Zeds

Vores livsfarlige hovedmodstandere har fået selskab af rioters – i hvert fald hvis du spiller suicidal eller hell-on-earth – og E.D.A.R. robotter, der nok af sjældne, men kan dukke op på alle sværhedsgrader i spillet.

Bosser

Hvor de almindelige zeds har været udsat for en begrænset udvikling, står det anderledes til for bosserne. Da spillet kom på gaden, kunne vi vide os temmelig sikre på at stå over for enten Dr. Hans Volter eller Patriarch i sidste runde, men i dag er der hele fem bosser at ”vælge” imellem. Udover de to gamle har vi nemlig nu også King Fleshpound, Abomination og Matriarch.

Karakterer

Hvis du kun har basisspillet, er der ikke sket det helt store på ”heltefronten”. Med undtagelse af D.A.R og Oisten Jägerhorn kan du kun spille de samme karakterer som tilbage i 2016.

Du har dog mulighed for at købe dig til flere muligheder gennem DLC og luksusversioner af spillet.

Maps

Nye maps er en uundværlig del af alle større opdateringer, og Killing Floor 2 er ingen undtagelse. Vi har fået 14 nye maps siden det første Summer Sideshow, og de fleste af dem er oprindeligt udviklet af spillets community og ikke Tripwire. De tre nyeste – Biolapse, Sanitarium og Ashwood Asylum – er alle udviklet af uafhængige indholdsskabere.

Våben

Våben og helst så mange forskellige som muligt er en essentiel del af ethvert skydespil, og Tripwire udvider da også regelmæssigt arsenalet i Killing Floor 2 med både nye våben og nye genstande.

I de snart fire år siden udgivelsen er mængden af våben mere end fordoblet, og det er i dag svært at forestille sig spillet uden M32 grenade launcher, road redeemer, husk cannon og resten af de spændende muligheder, vi efterhånden tager for givet.

Business as usual

Selvom mange funktioner har udviklet sig til bedre versioner af sig selv, er der stadig en del, der kunne have brug for en kærlig hånd.

Bugs – alle spils akilleshæl

Killing Floor 2 er berygtet for at tage for evigt om at starte op. Selv med en helt fornuftig gaming-pc kommer du nemt til at glo på skærmen i en fem minutters tid, inden spilmenuen dukker op. Mange utålmodige spillere har gennem tiden givet fortabt og kastet sig over mere lettilgængelige spil i stedet. Heldigvis kører spillet flydende, når du først er igennem den alenlange opstart.

Noget af det mest irriterende er dog, når dine dyrt indkøbte dosh vault crates ikke dukker op med det samme. Tripwire har anerkendt problemet ved at tilføje en notifikation om, at du først får din crate, når du genstarter spillet, men det er noget af en sølle løsning for et irritationsmoment, der opstår hele tiden og ikke burde være umuligt at få løst på en mere tilfredsstillende måde.

Guf og goder

Loot-systemet i Killing Floor 2 ser stadig mere eller mindre ud som for fire år siden, og det er ikke nødvendigvis en positiv ting. Spillets loot-system er nemlig fuldstændig tilfældigt, og spillerne klager kontinuerligt over, at lootboxene indeholder genstande, der ikke passer til deres perks og spillestil.

Alle spillere modtager et drop for hver 12 timer, hvis de har spillet i mere end 30 minutter i træk. Under de fleste events stiger dropfrekvensen til det tredobbelte, og i sæson-events får du mulighed for at få et “ticket” drop. 5 tickets giver adgang til en særlig sæsongenstand.

Du kan sagtens argumentere for, at systemet giver alle lige muligheder, men problemet er, at det ikke belønner de dygtige spillere. I praksis føles det nemlig mest af alt som en form for gambling i stil med at spille på spillemaskiner. Faktisk har de danske spillemyndigheder klassificeret visse lootboxe som gambling, fordi de ”vundne” genstande kan sælges for rigtige penge bagefter. Det gælder dog ikke kun for Killing Floor 2, men for alle spil med lootboxe og lignende systemer.

Weekly Outbreaks og Vault Dosh

Dine daglige mål og de ugentlige outbreaks fungerer præcis som altid og er nærmest blevet en rutine i Killing Floor 2. Det er den måde, du tjener dine dosh vault, og det er den måde du pumper dine skills op på. Alle spil i de ugentlige outbreaks spilles som suicidal med specifik spilmekanik som krydderi.

Hvordan ser fremtiden ud for Killing Floor 2

Efter Neon Nightmares kom på gaden i marts 2020, venter vi spændt på Tripwires planer for sommeren. Hvor vinterens og efteråret opdateringer er uadskilleligt forbundet med jul og halloween, er det nemlig som regel sommeropdateringen, der byder på de mest innovative nyskabelser.

Vi ved allerede, at vi får et map ved navn Desolation, der er udviklet af communitiet, og hvis det går, som det plejer, vil det sandsynligvis indeholde mere detaljeret spilmekanik end et gennemsnitligt map til Killing Floor 2.

  Der kommer mindre justeringer på en række våben. Seeker Six kommer eksempelvis til at gøre lidt mere skade, og Mac 10 falder en smule i pris. Tripwire har også annonceret to gratis våben og to nye genstande til salg i sommeropdateringen. Vi glæder os til at se, hvad de ellers har i posen.


Se andre seje sager om: