Tilbage i 2007 begyndte Trendhim som ethvert andet iværksættereventyr med to idérige mænd og en stor portion gåpåmod. Sebastian og Mikkels drøm om at opføre deres egen virksomhed helt fra bunden blev flettet ind i en travl hverdag med deltidsjobs og bibeskæftigelser en masse. Det indebar blandt andet hjemmelevering af morgenbrød, avisuddeling og blomsterbinding.

Siden 2009 har Sebastian og Mikkel haft Trendhim som deres fuldtidsbeskæftigelse, og virksomheden råder i skrivende stund over mere end 50 ansatte. I 2017 blev Trendhim udnævnt til en såkaldt Gazelle-virksomhed som den 10. hurtigst voksende virksomhed i Danmark. I dag – 12 år efter virksomheden blev grundlagt – råder Trendhim over 13 unikke produktlinjer og intet mindre end 2000 produkter i sin portefølje.

Historien er lang, men god. Opbygningen af en ny virksomhed har naturligvis krævet nogle ofre på vejen, men for folkene bag har det været det hele værd. Vi giver her et kort resumé af rejsen fra dengang, Sebastian og Mikkel stiftede Trendhim, til nu.

Sebastian og Mikkel går ”all-in” på Trendhim

Trendhim blev i 2007 introduceret som en webbutik med accessories og smykker til mænd. Pengene til at starte virksomheden op kom fra to andre iværksætteridéer, der hurtigt døde ud. Sebastian og Mikkel blev i første omgang mødt af mistro og skepsis fra familie og venner, men med tiden fik de via drivkraft og ambitioner overbevist omverdenen om projektets berettigelse.

I 2009 havde Trendhim efterhånden vokset sig så stort, at Sebastian og Mikkel tog chancen og opsagde deres deltidsarbejde hos Post Danmark for at lægge alle kræfter ind i deres egen virksomhed. På det tidspunkt boede de to unge iværksættere sammen i en 83m2 lejlighed i Horsens, der også fungerede som lager og kontor for Trendhim. Trods mange bange anelser hos stifterne selv, var det herfra, at Trendhims historie for alvor tog fart.

I den følgende tid udvidede Sebastian og Mikkel Trendhim med både nye produktgrupper og nye lande. Sidenhen flyttede Trendhim også ind i nye og større lokaler, så lager og kontor nu var adskilt fra privaten. Det blev startskuddet til nye, spændende initiativer, som rakte ud over den eksisterende webshop, herunder udviklingen af Trendhims eget brand med accessories til mænd, nemlig Lucleon.

Glædeligt servernedbrud på Black Friday

Med tilgangen af en ny partner i form af Martin ekspanderede Trendhim også til Norge, Sverige, Finland og Holland. Antallet af varer blev fordoblet, og studerende blev hyret til at hjælpe Sebastian, Mikkel og Martin med at pakke de indgående ordrer. Inden længe blev yderligere to partnere føjet til teamet. 11 nye lande blev samtidig en del af kundefladen, og i november 2018 oplevede Trendhim det hidtil største kvalitetsstempel, da deres server gik ned på selveste Black Friday. Meget uheldigt, men ikke desto mindre et vidne om, at Trendhim var blevet vanvittig populært.

Det var også i de år, at Trendhim blev kåret til Gazellevirksomhed i takt med, at man udvidede sin rækkevidde til andre kontinenter med lande som Australien, Singapore, Sydafrika, Canada, New Zealand og USA. I løbet af 2018 nåede Trendhim op på i alt 28 aktive markeder.

Hvad der startede som et fritidsprojekt for Sebastian og Mikkel tilbage i 2007, er i dag en mere end veletableret virksomhed med et halvt hundrede ansatte, og Trendhim drømmer om meget, meget mere.


Se andre seje sager om: , ,